زمان مطالعه: < 1 دقیقه
این دیدگاه قائل به توقف حکم ارتداد بر ابزار عقیده باطنی فرد منکر است، مادامی که او شخصاً به انکار اسلام نپرداخته، نمیتوان حکم ارتداد را بر او جاری ساخت. حتی اگر ما از راههای دیگر به عقیده باطنی او علم پیدا کنیم.
ابوالصلاح حلبی از فقهایی است که میتوان دیدگاه فوق را از تعریف ایشان از ارتداد استظهار کرد.(1).
»صهر دشتی» از شاگردان سید مرتضی میگوید: «الارتداد هو ان یظهر الکفر باللَّه تعالی و برسوله و الجحد بما نعم به«؛(2) «ارتداد آن است که شخصی اظهار کفر به خدا و رسولش کرده و نعمتهایی را که به او داده انکار نماید.«
1) الکافی فی الفقه، ص 311.
2) ینابیع الفقهیه، ج 9، ص 171.