جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفصیل بین ارتداد عنادی و اعتقادی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

این دیدگاه مرتدّ را با توجه به انگیزه او به دو قسم تقسیم می‏کند:

الف) مرتدّ معاند، که غرض از ارتدادش عناد و لجاجت با اسلام یا پیامبر است. چنین مرتدّی مستحق قتل است.

ب) مرتدّ اعتقادی، که هدف وی عناد نیست، بلکه ارتدادش محصول شک، شبهه، جهل و یا تحقیق ناقص و به اصطلاح علم ظاهری و ناصواب است. حکم چنین مرتدّی قتل نیست.

گفته می‏شود تمام یا اکثر ارتدادهایی که در صدر اسلام اتفاق می‏افتاد از قسم اول بوده که منشأ و خاستگاه نه اعتقادی و شبهه فکری بلکه عناد و لجاجت و حفظ منافع مادی و جاه‏طلبی داشته است، و برخی دیگر از این ارتدادها گروهی و صرفاً به دلیل تبعیّت از رئیس قبیله خود بوده است؛ مانند ارتداد قبیله بنوحنیفه در پذیرش دعوت مسیلمه.(1).

از این رو می‏توان گفت که اکثر نصوص ارتداد در صدر اسلام، از مرتدّ اعتقادی و شبهه‏دار منصرف است. برخی از فقها را می‏توان از موافقان دیدگاه فوق برشمرد؛ چرا که ملاک آنان در عدم تکفیر منکر ضروری دین در صورت شک و جهل، قبح تکلیف و انصراف روایات از آن است. از این رو اکثر آنان در صورت وجود شبهه قائل به رفع حکم مرتدّ هستند، که آرای علامه حلّی، شهید اول، و فاضل هندی پیش‏تر گذشت.


1) کتاب الردّه، واقدی، ص 83و144.