این دیدگاه مدعی است که حکم قتل مرتدّ فطری، منوط به عدم توبه است و در صورت توبه، نه تنها توبهاش در آخرت پذیرفته میشود، بلکه در این دنیا نیز پذیرفته شده و حکم قتل از او برداشته میشود.
همان طور که اشاره شد مرتدّ به دو قسم مرتدّ از دین و مرتدّ منکر ضروری تقسیم میشود. حال سؤال اینجاست که آیا در هر دو مورد توبه پذیرفته میشود؟
برخی از فقهای متقدم و متأخّر قائل به رفع حکم قتل با توبه مرتدّ فطری هستند. اسکافی (متوفای 382 ه.ق) از متقدمان معروفی است که از این دیدگاه جانبداری کرده و معتقد است که ارتداد یک قسم دارد، اگر توبه کرد به او کاری ندارند وگرنه کشته میشود.(1).
صاحب جواهر معتقد است که شهید ثانی تمایل به نظریه اسکافی دارد.(2).
دیدگاه پذیرفتن توبه منکر ضروری دین، از موافقان بیشتری نسبت به توبه منکر دین برخوردار است.
1) مسالک الافهام، ج 2، ص 451، به نقل از او.
2) جواهر الکلام، ج 41، ص 608.