جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفصیل بین مرتد عالم و جاهل به ضروری دین

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

برخی انکار ضروری دین را موضوع و سبب مستقل برای تحقق کفر و ارتداد تفسیر می‏کنند؛ چه منکر ضروری، عالم و آگاه به ضروری بودن باشد یا بدان جاهل باشد. برخی دیگر، اصل انکار ضروری را در طول انکار دین و شارع تفسیر می‏کنند و بر موضوعیت آن معتقد نیستند بلکه تأکید دارند که حصول کفر و ارتداد با انکار ضروری به دلیل برگشت آن به انکار اصل دین و شارع است. بر این اساس، اگر انکار توأم با علم به ضروری بودن باشد، ره آورد آن تکذیب و انکار اصل دین است، امّا اگر بدون علم و آگاهی باشد چون به انکار دین منتهی نمی‏شود، نمی‏توان از آن کفر و ارتداد را استنتاج کرد.

هر دو قرائت طرفدارانی دارد. شهید اول در باب نجاسات، ارتداد را به جحد ضروریات دین بدون قید علم تفسیر می‏کند.(1) علامه حلّی بعد از تعریف ارتداد به تحلیل حرام الهی و بالعکس، برای آن ادعای اجماع کرده است، لکن شخص جاهل و شبهه‏دار را از آن استثنا می‏کند و حکم نخستین در حق وی را استتابه می‏داند.(2).

محقق حلّی(3)، مقدس اردبیلی،(4) فاضل هندی(5) و صاحب جواهر(6) ارتداد منکر ضروری دین را توجه و التفات به قید ضروری شرط کرده‏اند.


1) الدروس الشرعیه، ج 1، ص 229.

2) تحریر الاحکام، ج 2، ص 236.

3) المعتبر، کتاب الصوم.

4) مجمع الفائدة و البرهان، ج 13، ص 360.

5) کشف اللثام، ج 2، کتاب الحدود، المقصد الثالث.

6) جواهر الکلام، ج 6، ص 46و49.