جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توجیهات رد جمع بین دو نماز

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

روایات صریح است در اینکه پیامبر خداصلی الله علیه وآله در مدینه، بدون آنکه خوف، باران یا بیماری و علتی باشد، دو نماز را با هم خوانده است تا جمع بین دو نماز و مشروعیت آن را بیان کند، تا توهم نشود که جدا خواندن واجب است، چرا که پیامبرصلی الله علیه وآله بر خواندن نمازها در وقت فضیلتش استمرار داشته است. پیامبر با عمل خویش ثابت کرد که جمع هم جایز است، هرچند بهتر، خواندن در وقت خودش است.

از آنجا که مضمون این روایات، مخالف با مذاهب رایج فقهی است، شماری از محدثان و اهل فتوا کوشیده‏اند روایات را طبق فتواها معنی کنند، به جای آنکه روایات را معیاری برای شناخت حق و باطل قرار دهند. از این‏رو بسیاری از ایشان عمل به این روایات را ترک کرده‏اند. لیکن جمعی هم به آن عمل کرده و طبق آن فتوا داده‏اند. طبق آنچه گذشت، نام آنان را ابن رشد در «بدایة المجتهد» و نووی در «المجموع» آورده است.

از میان همه عذرها و توجیه‏های مخالفان، به یکی از آنها می‏پردازیم و آن اینکه جمع بین دو نماز، جمع صوری و ظاهری بوده نه حقیقی و دلیل آن هم روشن خواهد شد.