به اتفاق همه مسلمانان، توسّل به دعای پیامبرصلی الله علیه وآله در حال حیاتش جایز است، بلکه توسّل به دعای مؤمن نیز چنین است. خداوند میفرماید:
»وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً» (1).
»اگر آنان وقتی به خویش ستم کردند، نزد تو میآمدند و از خدا آمرزش میخواستند و پیامبر هم برای آنان آمرزش میطلبید، خدا را توبهپذیر مهربان مییافتند.«
میبینی که خدا ستمگران را فرامیخواند که به مجلس پیامبر آیند تا او برایشان آمرزش بطلبد.
در آیه دیگری از منافقین نکوهش میکند که وقتی از آنان خواسته میشود به مجلس پیامبرصلی الله علیه وآله آیند و از او آمرزش بطلبند، اعتراض کنان روی برمیگرداندند:
»وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَکْبِرُونَ» (2).
تاریخ اسلام پر از نمونههای فراوانی از توسّل است که مواردی یاد میشود:
1) نساء: 64.
2) منافقون: 5.