جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جایگاه قرآن کریم نزد شیعه امامیه

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

قرآن، زیربنای قانونگذاری اسلامی به شمار می‏آید و در پی آن، سنت نبوی که همراه و قرین قرآن است. جز اینکه قرآن، هم لفظ و هم معنایش وحی است، ولی سنّت، تنها مضمون و معنایش وحی است نه لفظش و به همین سبب، پیامبر خداصلی الله علیه وآله مردم را به قرآن تحدّی می‏کرد نه به سنت.

قرآن بی‏نیاز از شناساندن است، نوری است که خودش روشن است و روشنگر غیر خود است، مثل خورشید که پیرامون خود را روشن می‏کند و هر نوری در برابر آن بی‏فروغ است. همین بس که خداوند به صورت‏های مختلف قرآن را می‏ستاید. گاهی آن را هدایت کننده به بهترین راه می‏داند، (1) گاهی بیانگر هر چیز می‏شمارد (2) و گاهی هم آن را جدا کننده حق و باطل معرفی می‏کند که بیم دهنده جهانیان است (3) و تعبیراتی دیگر که در قرآن آمده است.

قرآن کریم، بنیان اساسی مسلمانان و سنگ زیر بنای تمدّن اسلامی به خصوص در بُعداخلاقی، فلسفی و فقهی به شمار می‏رود که مدتی طولانی پشتوانه تشریع مسلمانان بوده است.


1) إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» (اسراء: 9(.

2) وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» (نحل: 89(.

3) تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیراً» (فرقان: 1(.