از مجموع روایات وارده در موضوع ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) استفاده می شود که، ظهور مبارک حضرت ولی عصر (علیه السلام) بر اساس قدرت بی نهایت خداوند صورت می گیرد. از این رو، خدای تبارک و تعالی تمام ابزار و امکانات غلبه و پیروزی را در اختیار آن «ولی الله الأعظم» قرار می دهد که از جمله آنها میراثهای گرانبهای پیامبران عظیم الشأن الهی از قبیل: انگشتر حضرت سلیمان (علیه السلام(، پیراهن مخصوص حضرت آدم (علیه السلام(، عصای حضرت موسی (علیه السلام(، شمشیر و پیراهن رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و دیگر مواریث انبیای بزرگ الهی است.
»سلطنت جهانی حضرت سلیمان (علیه السلام) و سیطره آن حضرت بر تمام موجودات روی زمین، تنها یک رمز داشت و آن هم در همان انگشتر نهفته بود. آن انگشتر با تمام ویژگیهایی که دارد هم اکنون در دست مولای ما و مولای همه جهان حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) می باشد.
عصای حضرت موسی (علیه السلام) که به «نیل» زده شد و رود نیل به دوازده کوچه تبدیل شد، و آبها روی هم انباشته شد و این کوچه ها را از یکدیگر جدا کرد و سربازان یک میلیون نفری فرعون در آن میان به هلاکت رسیدند، آن عصا اکنون در محضر حضرت بقیة الله (علیه السلام) می باشد«. (1).
این ابزار و امکانات محیّر العقول که ما فوق تصوّر هر انسانی است در دست هر کس قرار داده نمی شود؛ بلکه منحصراً در اختیار امام معصومی قرار می گیرد که بر هوای نفس خود تسلّط داشته، غرایز سرکش را رام نموده، هرگز دچار لغزش و اشتباه نمی شود، و برای اصلاح جهانی ذخیره شده است.
اینک برای روشن شدن مطلب، برخی از روایات را می آوریم:
1 ـ حذیفة بن یمان در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام نقل می کند که در مورد برخی از فتوحات حضرت مهدی (علیه السلام) فرمود:
»زیورهای بیت المقدّس، تابوت سکینه، مائده بنی اسرائیل، بقایای الواح،
عصای موسی و منبر سلیمان را بیرون می آورد؛ همچنین یک قفیز (2) از «منّ» که برای بنی اسرائیل فرود آمده بود بیرون می آورد در حالی که از شیر سفیدتر است«. (3).
2 ـ در همین زمینه در روایتی دیگر آمده است:
»تابوت سکینه به وسیله او از دریاچه طبریه (در فلسطین) بیرون آورده می شود، و همراه آن حضرت حمل گردیده، در بیت المقدّس در برابر او گذاشته می شود. هنگامی که یهودیان آن را ببینند همگی به شرف اسلام مشرف می شوند به جز تعدادی اندک که اسلام نمی آورند«. (4).
البته باید توجّه داشت که:
»جواهرات بیت المقدّس از بزرگترین و پر ارزش ترین گنجینه های جهان است که در زیر خاکها نهان است و حضرت بقیّة الله (علیه السلام) آن را بیرون می آورد.
امّا در مورد تابوت سکینه می توان گفت که، یکی از اسرار الهی است و در باره آن گفته اند که، آن را به هر شهری بفرستند تمام شهر را طعمه حریق می سازد؛ به هر طرف آن را ارسال کنند، آن کشور را از صفحه تاریخ بر می دارد؛ درست همچون بمبهای اتمی و هیدروژنی و نیترونی امروز و قوی تر از آنها، و بدینسان خداوند حجّت خود را با عصای موسی و تابوت سکینه مجهّز ساخته که دیگر تسلیحات قرن حاضر در برابر آنها از هر واکنشی ناتوان است«. (5).
3 ـ امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در ضمن حدیث شریفی می فرماید:
»جهان پر از هرج و مرج می شود؛ افق زندگی تیره و تار می گردد؛ در این موقع مهدی ما می آید در حالی که پیراهن آدم در تن او، انگشتر حضرت سلیمان در دست او و عصای حضرت موسی در اختیار اوست«. (6).
4 ـ پیشوای پرهیز کاران در ضمن یک خطبه بسیار مفصّل و طولانی بعد از ذکر
اسامی اصحاب قائم (علیه السلام) می فرماید:
»… آنگاه به سوی کوفه عزیمت می کند و بر تخت سلیمان پیامبر می نشیند. عصای موسی (علیه السلام) را در دست می گیرد و روح الامین (جبرئیل) و حضرت عیسی بن مریم (علیه السلام) همنشین او هستند. بُرد پیامبر را بر تن دارد، و ذوالفقار را حمایل کرده، و صورتش چون قرص ماه در شب چهارده می درخشد، و از میان دندانهای ثنایایش نوری چون برق، ساطع می شود، و بر سر مبارکش تاجی از نور قرار دارد«. (7).
5 ـ امام باقر (علیه السلام) در حدیثی راجع به عصای حضرت موسی (علیه السلام) می فرماید:
»عصای موسی نخست در دست آدم بود؛ سپس به دست شعیب پیغمبر رسید و سرانجام به دست موسی بن عمران؛ و هم اکنون در دست ماست. و آن، هم اکنون در دست من سبز است همانند روزی که از درخت بریده شد. با این عصا هر وقت سخن گوییم سخن می گوید. این عصا برای قائم ما آماده شده که همچون موسی بن عمران آن را به کار می برد. این عصا اهل باطل را می ترساند و هر چه بیندازند می بلعد، و آنچه ـ حجّت خدا ـ فرمان دهد اطاعت می کند…» (8).
6 ـ پیشوای پنجم شیعیان در حدیث دیگری می فرماید:
»حضرت قائم (علیه السلام) با پرچم رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم(، انگشتر حضرت سلیمان، سنگ موسی و عصای او ظاهر خواهد شد«. (9).
7 ـ و در رابطه با نام مبارک مهدی (علیه السلام) می فرماید:
»به او «مهدی» گفته می شود؛ زیرا به امر پنهان، هدایت شده و بدان آگاه شده است. او تورات و انجیل و سایر کتابهای آسمانی را از غاری در انطاکیه (شهری در جنوب ترکیه) بیرون می آورد، و در میان یهودیان با تورات، و در میان
مسیحیان با انجیل، و در میان زبوریان با زبور، و در میان مسلمانان با قرآن داوری می کند«. (10).
8 ـ یعقوب سراج می گوید که خدمت امام صادق (علیه السلام) عرضه داشتم: فرج شیعیان شما چه وقت است؟ فرمود:
»… فرج ما هنگامی است که حضرت صاحب الامر (علیه السلام) با میراثهای پیامبر اکرم از مدینه خارج شده، رهسپار مکه معظّمه گردد.
پرسیدم: میراث پیامبر اکرم چیست؟ فرمود:
شمشیر، زره، عمامه، بُرد، تازیانه، پرچم، سپر و زین آن حضرت است. چون وارد مکّه شود، شمشیر را از غلافش بیرون می آورد؛ زره، بُرد و عمامه را می پوشد؛ پرچم را بر افراشته، تازیانه را به دست می گیرد و از خدای تبارک و تعالی اذن ظهور می طلبد«. (11).
آری! مهدی (علیه السلام) با میراثهای گرانبهای پیامبران می آید، و به وسیله آنها با تمام اقوام و ملل مختلف دنیا و مسلمانان اتمام حجّت می کند، و راه عذری برای هیچ یک از اهل ادیان باقی نمی گذارد تا این که همگی به اسلام می گروند، و در روی زمین هیچ نقطه ای باقی نمی ماند جز این که در آن، به یکتایی خدا و پیامبری رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) گواهی داده می شود.
1) جهان بعد از ظهور، ص 55.
2) قفیز واحد وزن، و معادل 90 رطل عراقی است.
3) الزام الناصب، ج 2، ص 299؛ عقد الدرر، ص 197.
4) الملاحم و الفتن، ص 150 باب 154.
5) روزگار رهایی، ج 1، ص 520.
6) اصول کافی، ج 1، ص 231، ح 4.
7) الزام الناصب، ج 2، ص 230.
8) اصول کافی، ج 1، ص 231، ح 1. اوصاف عصای موسی را در مجمع البحرین، ج 2، ص 6 ماده «ارب» بخوانید.
9) غیبت نعمانی، ص 238، ح 28.
10) غیبت نعمانی، ص 237، ح 26.
11) بحار الانوار، ج 52، ص 301، ح 66 ؛ کافی ج 8، ص 224، ح 285.