1. به روایت شیعه و اهل سنت، پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله فرمود: «جُعِلَت لیَ الأرض مسجِداً وطَهُوراً» (1) «زمین برای من سجدهگاه و پاک کننده قرار داده شده است.«
آنچه از حدیث به ذهن میآید این است که هر بخشی از زمین سجدهگاه و پاک کننده است، میتوان بر آن سجده و بر آن تیمم کرد. پس زمین از دو جهت مورد توجه قرار میگیرد: سجود و تیمم. اما تفسیر روایت به اینکه عبادت و سجود برای خدا مخصوص جایی نیست، بلکه همه جای زمین برای مسلمانان مسجد است، بر خلاف دیگران که تنها کلیسا و کنیسه برای آنان معبد است، این معنی مغایر آنچه گفتیم نیست، چون وقتی زمین، نمازخانه نمازگزار باشد، لازمهاش آن است که همه جای زمین شایسته عبادت است. آنچه گفته شده، معنای التزامی آن است که گفتیم و نشان میدهد که مقصود از «طهور» که پس از «مسجد» آمده، همان است و اینکه هر دو مفعولِ «جُعلت» باشد، نتیجه میدهد که زمین دو صفت دارد: یکی مسجد بودن، یکی طهور بودن. این همان است که جصّاص فهمیده و گفته است: آنچه زمین را مسجد قرار داده، همان نیز زمین را طهور قرار داده است. (2) مراد از طهور، چیزی است که بر آن تیمم میشود چونکه خاک یکی از دو طهور است. شارحان دیگر حدیث هم همین گونه گفتهاند.
خنک کردن سنگریزهها برای سجود بر آنها:
2- جابر بن عبداللَّه انصاری گوید: همراه پیامبرصلی الله علیه وآله نماز ظهر میخواندم، از شدت گرما مشتی از سنگریزهها را برداشته در کف دستم نگه داشته، سپس به کف دست دیگرم میریختم تا سرد شود، سپس آن را برای نهادن پیشانی و سجود بر آنها بر زمین میگذاشتم. (3).
بیهقی بر این روایت تعلیقه زده که شیخ گفته است؛ اگر سجده بر جامه متصل جایز بود، این از سرد کردن سنگریزهها با دست برای سجده بر آنها آسانتر بود. (4).
میگوییم: اگر سجود بر مطلق جامه، چه متّصل و چه جدا جایز بود، آسانتر از خنک کردن سنگریزهها بود و میشد دستمال یا چیز مشابهی را برای سجده بر آن با خود داشت.
3- به روایت انس: در شدت گرما با پیامبر خداصلی الله علیه وآله بودیم، یکی از ما سنگریزه در دستش میگرفت و چون خنک میشد، آن را مینهاد و بر آن سجده میکرد. (5).
4- خبّاب بن ارت گوید: از شدت گرمای زمین بر پیشانی و کف دستهایمان نزد رسول خداصلی الله علیه وآله شکایت کردیم، آن حضرت توجه نفرمود. (4).
ابن اثیر در معنای حدیث گفته: آنان چون از آن ناراحتی به پیامبرصلی الله علیه وآله شکایت کردند، حضرت به آنان اجازه نداد که به کنار لباسهایشان سجده کنند. (6).
این روایات نشان میدهد که در نماز، سنت بر آن جاری بوده که تنها بر زمین سجده کنند. پیامبر خداصلی الله علیه وآله هم به مسلمانان اجازه نداد به لباسهای متصل یا جدا از نمازگزار سجده کنند و با آنکه نسبت به مؤمنان مهربان بود، بر آنان واجب ساخت که پیشانیهایشان بر زمین نهاده شود، هرچند از شدت گرما ناراحت شوند.
از جمله آنچه تعهد مسلمانان بر سجده بر زمین و اصرار پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله به نهادن پیشانی بر زمین نه بر لباس متصل مثل گوشه عمامه یا جدا مثل دستمال و سجاده را نشان میدهد، روایاتی است که دستور به خاکآلود کردن پیشانی میدهد. برخی از آنها را میآوریم:
امر به خاکی کردن پیشانی
5- خالد جهنی گوید: پیامبر خداصلی الله علیه وآله صهیب را دید که سجده میکرد، به نحوی که گویا از خاک پرهیز داشت. فرمود: ای صهیب، چهرهات را بر خاک بگذار. (7).
ظاهر حدیث میرساند که صهیب به وسیله سجده بر جامه متصل یا جدا یا حداقل با سجده بر حصیر و بوریا و سنگهای صاف، پرهیز میکرد که صورتش به خاک آلوده شود، به هر حال حدیث گواه آن است که سجده بر خاک، بهتر از سجده بر سنگریزه است، زیرا گذشت که سجده بر سنگریزه در مقابل سجده بر غیر زمین، جایز است.
6- امّسلمه روایت کرده است: پیامبرصلی الله علیه وآله جوانی به نام افلح را دید که هنگام سجده، زمین را فوت میکند، فرمود: ای افلح، چهره بر خاک بگذار. (8).
7- در روایتی است: ای رباح! چهرهات را خاکی کن. (9).
8- ابوصالح روایت میکند: بر امّ سلمه وارد شدم، برادرزادهاش هم وارد شد و در خانه او دو رکعت نماز خواند. چون سجده کرد، محلّ سجده را فوت کرد تا خاکها برود. امّسلمه گفت: برادرزادهام، فوت نکن، از رسول خداصلی الله علیه وآله شنیدم به جوانی به نام یسار که فوت میکرد گفت: چهرهات را برای خدا خاکی کن. (10).
دستور به کنار زدن عمامه از پیشانی
9- روایت شده است: پیامبرصلی الله علیه وآله هرگاه سجده میکرد، عمامه را از پیشانی خود کنار میزد. (11).
10- از امیر المؤمنینعلیه السلام روایت شده که فرمود: «هرگاه یکی از شما نماز میخواند، عمامه را از صورتش کنار بزند» یعنی تا سجده بر روی گوشه عمامه نکند. (12).
11- صالح بن حیوان سبائی روایت کرده است: پیامبر خداصلی الله علیه وآله مردی را دید که به پهلوی صورت سجده میکند و عمامه را بر روی پیشانیاش بسته است، پیامبرصلی الله علیه وآله عمامه را از پیشانی او کنار زد. (13).
12- عیاض بن عبداللَّه قرشی گوید: پیامبر خداصلی الله علیه وآله مردی را دید که بر گوشه عمامهاش سجده میکند، با دستش اشاره فرمود: «عمامهات را کنار بزن» و به پیشانیاش اشاره کرد. (13).
این روایات نشان میدهد که مسلمانان آن روز تکلیفی جز سجود بر زمین نداشتند و هیچ رخصتی جز خنک کردن سنگریزه نبود و اگر ترخیصی بود چنان نمیکردند و پیامبرصلی الله علیه وآله دستور به خاکی کردن پیشانی و کنار زدن عمامه از پیشانی نمیداد.
1) صحیح بخاری: ج1، ص91؛ کتاب التیمم، حدیث 2؛ سنن بیهقی: ج2، ص433 و صحاح دیگر.
2) احکام القرآن، جصاص: ج2، ص389، چاپ بیروت.
3) مسند احمد: ج3، ص327؛ سنن بیهقی: ج1، ص439.
4) سنن بیهقی: ج2، ص105.
5) السنن الکبری: ج2، ص106.
6) النهایه: ج2، ص497 ماده «شکا«.
7) کنز العمال: ج7، ص465، شماره 19810.
8) کنز العمال: ج7، ص459، شماره 19776.
9) همان: شماره 19777.
10) همان: ص465، شماره 19810؛ مسند احمد: ج6، ص301.
11) الطبقات الکبری: ج1، ص151؛ السجود علی الأرض: حدیث 41.
12) منتخب کنز العمال «چاپ شده در حاشیه مسند«: ج3، ص194.
13) السنن الکبری: ج2، ص105.