شاید سجود، از روشنترین مظاهر بندگی و فروتنی و تسلیم بنده در برابر خالق باشد و بدین وسیله مؤمن بندگی خود را در پیشگاه خدا ابراز میکند، خداوند نیز این فروتنی و طاعت را برای بندهاش ارج مینهد و فیض خویش را بر بنده ساجدش میرساند، از این رو در برخی روایات است:
نزدیکترین حالت نزدیکی بنده به پروردگارش حالت سجود است.
از آنجا که نماز از میان عبادتها معراجی است که به سبب آن مؤمن از کافر باز شناخته میشود و سجود یکی از ارکان نماز است، برای اعلام بندگی و فروتنی در برابر خدا، چیزی مانند سجده بر خاک و رمل و سنگ و سنگریزه نیست، چون در اینها فروتنی بیشتر و آشکارتر نسبت به حصیر و بوریاست، تا چه رسد به سجود بر لباسهای فاخر و فرشهای نفیس و طلا و نقره. گرچه همه اینها سجود است، لیکن عبودیت در سجده بر خاک و زمین بیشتر متجلّی است.
شیعه به سجده بر زمین در سفر و حضر متعهّد است و از آن عدول نمیکنند مگر به سجده بر آنچه از زمین میروید، به شرط اینکه خوردنی و پوشیدنی نباشد و سجده بر غیر زمین و غیر آنچه را از زمین روییده است درست نمیدانند و این پیروی از سنّتی است که به صورت متواتر از پیامبرصلی الله علیه وآله و اهل بیتعلیهم السلام و اصحاب او نقل شده است. بعداً روشن خواهد شد که سجده بر زمین یا آنچه از زمین میروید، سنت رایج میان اصحاب بوده و عدول از آن در زمانهای بعد پدید آمده است. حقیقت موضوع در ضمن بیان چند امر آشکار میشود.