(وَ قاتِلوُهُمْ حتّی لا تکونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلّهِ(. (1).
»با کافران بجنگید تا فتنه ای باقی نماند و دین یک سره از آن خدا باشد«.
محمّد بن مسلم گوید:
محضر امام محمّد باقر (علیه السلام) عرض کردم: تأویل قول خدای تعالی در سوره انفال که می فرماید: «وَ قاتِلوُهُمْ حتّی لا تکونَ فِتْنَةٌ…» چیست؟ فرمود:
»تأویل این آیه هنوز نیامده است، و هنگامی که تأویل آن بیاید با مشرکان پیکار خواهد شد تا وقتی که یگانگی خدای تعالی را بپذیرند و شرکی در روی زمین باقی نماند، واین در زمان قیام «قائم» ما خواهد بود«. (2).
و در یک روایت دیگر از آن حضرت نقل شده است که فرمود:
»… تأویل این آیه هنوز نیامده است. هنگامی که قائم ما (علیه السلام) قیام کند، هر کس که زمان او را درک کند، تأویل این آیه را می بیند که، هر کجا را که تاریکی شب فرا گیرد آیین محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) آنجا را فرا خواهد گرفت، تا این که دیگر شرکی در روی زمین باقی نباشد«. (3).
نکته مهمی که در اینجا قابل ذکر است این که:
»تعبیر این حدیث بسیار جالب است به خصوص که تاریکی شب را مثال آورده و روشنایی روز را مثال نزده است؛ زیرا شمول تاریکی بیش از روشنایی است چون ممکن است در روی زمین نقطه ای یافت شود که نور به آنجا راه پیدا نکند؛ ولی تاریکی همه جا را فرا می گیرد و هیچ نقطه ای مستثنی نیست.
هنگامی که آفتاب عالمتاب امامت ظهور کند همه جهان به نور پروردگار منوّر می شود و آثار قیام شکوهمند آن مهر تابان در تمام ذرات عالم آشکار می شود«. (4).
آری! هنوز تأویل این آیه واقع نشده است؛ زیرا به طوری که می دانیم، نه در زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و نه در دوران احدی از خلفاء و نه هم در روزگار هیچ یک از اوصیا، زمانی که در آن، جز دین حق، دین دیگری در روی زمین وجود نداشته باشد، به طور کامل در دنیا پدید نیامده است و بنابر این، شکی نیست که چنین وضعیتی فقط در زمان حضرت مهدی (علیه السلام) تحقق خواهد یافت.
1) سوره انفال، آیه 39.
2) ینابیع المودّة، ص 239، باب 71 ؛ تفسیر مجمع البیان، ج 4، ص 834.
3) تفسیر عیاشی، ج 2، ص 60، ح 48 ؛ تفسیر البرهان، ج 3، ص 81، تفسیر صافی، ج 3، ص 340، و اثبات الهداة، ج 3، باب 32، ح 58 و با ترجمه فارسی، ج 7، ص 99، ح 558.
4) جهان بعد از ظهور، ص 75.