جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شفاعت در قیامت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ما معتقدیم: در قیامت پیامبران و امامان معصوم و اولیاء الله بعضی از گنهکاران را به اذن خدا شفاعت می‏کنند و مشمول عفو الهی می‏گردند، ولی فراموش نکنیم که این اذن تنها برای کسانی است که پیوندهای خود را از خدا و اولیاء الله قطع نکرده باشند، بنابراین شفاعت‏ بی قید و شرط نیست، آن نیز نوعی رابطه با اعمال و نیات ما دارد.

»و لا یشفعون الا لمن ارتضی، آنها جز برای کسی که خدا راضی به شفاعت اوست، شفاعت نمی‏کنند!» (1).

و چنانکه در گذشته نیز اشاره شد «شفاعت‏» راهی است‏برای تربیت انسان و وسیله‏ای ست‏برای جلوگیری از غوطه‏ور شدن در گناه و قطع تمام پیوندها و روابط از اولیاء الله به انسان می‏گوید اگر آلوده گناه هم شده‏ای، از همان جا باز گرد و بیش از این گناه مکن!

به یقین مقام‏ «شفاعت عظمی‏» از آن پیامبر اسلام (ص) است و بعد از او سایر پیامبران و امامان معصوم و حتی علما و شهدا و مؤمنان عارف و کامل و از آن فراتر قرآن و اعمال صالحه نیز برای بعضی شفاعت می‏کنند.

در حدیثی از امام صادق (ع) می‏خوانیم: «ما من احد من الاولین و الآخرین الا و هو یحتاج الی شفاعة محمد (ص) یوم القیامة، هیچ کس از اولین و آخرین نیست مگر این که نیاز به شفاعت محمد (ص) در قیامت دارد!» (2).

در حدیث دیگری در کنز العمال از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «الشفعاء خمسة: القرآن و الرحم و الامانة و نبیکم و اهل بیت نبیکم، در روز قیامت پنج‏ شفیع وجود دارد: قرآن، صله رحم، امانت و پیامبر شما و اهل بیت او«. (3) در حدیث دیگری از امام صادق (ع) می‏خوانیم: «اذا کان یوم القیامة بعث الله العالم و العابد، فاذا وقفا بین یدی الله عز و جل قیل للعابد انطلق الی الجنة، و قیل للعالم قف تشفع للناس بحسن تادیبک لهم، روز قیامت که می‏شود خداوند «عالم‏» و «عابد» را مبعوث می‏کند، هنگامی که در پیشگاه خداوند متعال قرار می‏گیرند، به‏ «عابد» گفته می‏شود: به سوی بهشت ‏برو!و به عالم گفته می‏شود: بایست و برای مردم به خاطر تربیت‏ خوبی که نسبت‏ به آنها داشتی شفاعت کن!» (4).

این حدیث اشاره لطیفی نیز به فلسفه شفاعت دارد.


1) سوره انبیاء، آیه 28.

2) بحار، جلد 8، صفحه 42.

3) کنز العمال، حدیث 39041 (جلد 14، صفحه 390(.

4) بحار، جلد 8، صفحه 56، حدیث 66.