جاودانگی قرآن
قرآنی که امروز در دست مسلمین جهان است همان است که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد، نه چیزی از آن کاسته شده و نه چیزی بر آن افزوده گشته است! از همان روزهای نخست گروه بزرگی از کاتبان وحی، آیات قرآن را پس از نزول مینوشتند، و مسلمانان موظف بودند شب و روز آن را بخوانند، و در نمازهای پنجگانه خود آن را تکرار کنند، گروه عظیمی آیات قرآن را به خاطر میسپردند و حفظ میکردند، حافظان قرآن و قاریان، همیشه در جوامع اسلامی موقعیت و مقام ویژهای داشته و دارند.
مجموع این امور و جهات دیگر سبب شد که کمترین تغییر و تحریفی در قرآن راه نیابد.
افزون بر این، خداوند حفظ آن را تا پایان جهان تضمین کرده است و با وجود این تضمین الهی، تغییر و تحریف آن غیر ممکن است: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون، ما قرآن را نازل کردیم و بطور قطع از آن پاسداری میکنیم«. (1).
همه محققان و علمای بزرگ اسلام- اعم از شیعه و اهل سنت- در این امر متفقند که هیچ گونه دست تحریف به سوی قرآن دراز نشده است، تنها افراد اندکی از هر دو گروه قول به تحریف را به خاطر پارهای از روایات دنبال کردهاند، ولی آگاهان دو گروه، این نظر را بطور قاطع رد میکنند، و روایات مزبور را «مجعول» دانسته و یا ناظر به «تحریف معنوی» (یعنی تفسیر نادرست برای آیات قرآن) یا اشتباه «تفسیر قرآن» به «متن قرآن» میدانند- دقت کنید.
کوته فکرانی که اصرار دارند، اعتقاد به تحریف قرآن را که مخالف صریح کلمات علمای معروف و بزرگ شیعه و اهل سنت استبه گروهی از شیعه یا غیر شیعه نسبت دهند، ناآگاهانه به قرآن ضربه میزنند و به خاطر اعمال تعصبهای ناروا، اعتبار این کتاب بزرگ آسمانی را زیر سؤال میبرند و آب به آسیاب دشمن میریزند.
مطالعه سیر تاریخی جمع آوری قرآن از عصر پیامبر (ص) و اهتمام فوق العاده، مسلمین به کتابت و حفظ و تلاوت و نگهداری آن مخصوصا وجود گروه کاتبان وحی از روز نخست، این حقیقت را برای همه روشن میسازد که باز شدن دست تحریف به قرآن غیر ممکن بوده است.
و نیز غیر از این قرآن معروف قرآن دیگری وجود ندارد، دلیل آن بسیار روشن است و راه تحقیق به روی همه باز است زیرا امروز قرآن در تمام خانههای ما، و همه مساجد و عموم کتابخانههای سراسر کشور ما وجود دارد، حتی قرآنهای خطی که قرنها پیش نوشته شده و در موزههای ما نگهداری میشود، همه نشان میدهد که عین قرآنهایی است که در سایر کشورهای اسلامی وجود دارد، و اگر در گذشته راه تحقیق برای این مسائل وجود نداشت، امروز درهای تحقیق به روی همه گشوده است و با مختصر تحقیقی، بی اساس بودن این نسبتهای ناروا آشکار میگردد.
»فبشر عباد، الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه، بندگان مرا بشارت ده- که سخنان را میشنوند و از نیکوترین آن پیروی میکنند«. (2).
در حوزههای علمیه ما امروز علوم قرآنی به صورت گسترده تدریس میشود، و یکی از مباحث مهمی که در این دروس مطرح است، بحث عدم تحریف و دگرگونی قرآن میباشد. (3).
1) سوره حجر، آیه 9.
2) سوره زمر، آیه 17 و 18.
3) ما در نوشتههای خود اعم از بحثهای «تفسیر» و «اصول فقه«، بحثهای گستردهای در زمینه عدم تحریف داشتهایم (به کتاب انوار الاصول و تفسیر نمونه مراجعه شود(.