جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

محدوده شفاعت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شفاعت مطلق و بی‏قید و شرط را یهود و نصاری و مشرکان معتقد بودند، امّا شفاعتی که قرآن آن را پذیرفته، شفاعتی است که شرایطی در شفیع، در شفاعت شده و در مورد شفاعت دارد.

امّا شفیع، هر چه هم نزد خداوند، رتبه و منزلت داشته باشد، جز با اذن و رضایت خدا شفاعت نمی‏کند. آیات یاد شده، بر این شرط دلالت می‏کرد.

امّا شفاعت شده باید به وسیله ایمان به خدا و یکتایی او و ایمان به پیامبران الهی و کتب آسمانی، پیوند خود را با خدا استوار سازد و از کسانی نباشد که دستشان آلوده به جنایت شده و در گناهان غرق شده‏اند. این شرطها و محدوده‏ها در روایات شیعه و اهل سنّت بیان شده که حتی مجال ذکریک دهم آن‏ها هم نیست. تنها به ذکر چند نمونه اکتفا می‏کنیم:

1. پیامبر خداصلی الله علیه وآله فرمود: «نزدیک‏ترین شما به من در فردای قیامت و شایسته‏ترین شما برای برخورداری از شفاعتم کسی است که از همه راستگوتر، امانت‏دارتر، خوش‏اخلاق‏تر و نزدیک‏تر به مردم باشد.» (1).

2. امام صادق‏علیه السلام فرمود: «ای گروه شیعه! از گناه دست برنمی‏دارید و از شفاعت ما سخن می‏گویید! به خدا سوگند کسی که مرتکب این گناه (زنا) شود به شفاعت مانمی‏رسد تا آنکه رنج عذاب به او برسد و هراس دوزخ را ببیند.» (2).

3. امام کاظم‏علیه السلام فرمود: چون وفات پدرم حضرت صادق‏علیه السلام فرارسید، به من فرمود: «پسرم! هرکس نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما نمی‏رسد.» (3).

امّا نسبت به مورد شفاعت باید گفت که شرک و الحاد مورد شفاعت قرار نمی‏گیرد. خداوند می‏فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ» (4).

»خداوند، شرک ورزیدن به او را نمی‏آمرزد و جز آن را برای هرکس بخواهد می‏بخشاید.» برای اطلاع بیشتر به روایات رجوع شود.


1) تیسیر المطالب، سید یحیی زیدی: ج1، ص442.

2) کافی: ج5، ص469.

3) کافی: ج3، ص270.

4) نساء: 48 و 116.