جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منابع چهار گانه فقه

زمان مطالعه: 2 دقیقه

منابع فقهی ما همان گونه که در گذشته نیز اشاره شد، چهار چیز است:

نخست‏ «کتاب الله‏» قرآن مجید است که سند اصلی معارف و احکام اسلام می‏باشد.

دوم سنت پیامبر (ص) و «امامان معصوم‏» اهل بیت- علیهم السلام.

سوم اجماع و اتفاق علما و فقهاست که کاشف از نظر معصوم باشد.

و چهارم دلیل عقل است و منظور از دلیل عقل، دلیل عقل قطعی است، و اما دلیل عقل ظنی مانند «قیاس‏» و «استحسان‏» در هیچ یک از مسائل فقهی نزد ما قابل قبول نیست، بنابراین هر گاه فقیه با گمان خویش مصلحتی را در چیزی ببیند که در کتاب و سنت ‏حکم آن به خصوص وارد نشده است، نمی‏تواند آن را به عنوان یک حکم الهی معرفی کند، و همچنین پناه بردن به قیاسهای ظنی و امثال آن برای کشف احکام شرع نزد ما جایز نیست، اما در مواردی که انسان یقین پیدا کند مانند یقین به زشتی ظلم و دروغ و سرقت و خیانت، این حکم عقل معتبر است و به مقتضای‏ «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع‏» بیانگر حکم شرع است.

حقیقت این است که ما درباره احکام مورد نیاز مکلفین در امور عبادی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، به اندازه کافی روایات از پیغمبر اکرم (ص) و ائمه معصومین- علیهم السلام- در دست داریم، و نیازی به پناه بردن به این گونه‏ «ادله ظنیه‏» نمی‏بینیم، حتی معتقدیم برای کشف احکام در «مسائل مستحدثه‏» یعنی مسائلی که با گذشت زمان در زندگی بشر وارد شده اصول و کلیاتی در کتاب و سنت پیامبر (ص) و ائمه معصومین- علیهم السلام- وارد شده که ما را از توسل به این گونه دلایل ظنی بی نیاز می‏کند، یعنی با رجوع به همان کلیات احکام، مسائل مستحدثه کشف می‏شود (توضیح این سخن از حوصله این بحث فشرده بیرون است(. (1).


1) در کتاب‏ «المسائل المستحدثة‏» این مطلب را مشروحا بیان کرده‏ایم.