جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همراه با استدلال‏های اهل سقیفه

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بر حاضران در سقیفه لازم بود که:

1. با عمل به آیه «وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَی اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ» (1).

وقتی خدا وپیامبرش حکمی کردند، برای هیچ مرد و زن مؤمنی اختیار نیست. کلام پیامبر را بر ارزش‏های قبلیه‏ای مقدم بدارند. ولی آنان عادت داشتند که مصالح خود را بر سخن پیامبرصلی الله علیه وآله مقدم بدارند و این اولین بار نبود و ریشه‏هایی در زمان حیات پیامبرصلی الله علیه وآله داشت که پیامدهای فراوانی فراهم آورد و چه بسا موارد آن به بیش از شصت بار و مورد می‏رسید.

2. بر فرض که آنان، مصلحت را در به فراموشی سپردن نصّ پیامبرصلی الله علیه وآله دیدند، لازم بود در جستجوی کسی باشند که از همه به کتاب و سنت داناتر و در راه خدا از همه تواناتر و با صلابت‏تر و در ایمان و مسلمانی از همه با سابقه‏تر باشد، آنگونه که از قرآن و حدیث برمی‏آید. خدای سبحان می‏فرماید: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ اْلأُمُورِ» (2) «آنان که اگر در روی زمین به آنان قدرت بدهیم، نماز را بر پا می‏دارند و زکات می‏پردازند و امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند و فرجام کارها از آن خداست.«

امام علی‏علیه السلام فرمود: «ای مردم! سزاوارترین مردم به این کار (خلافت) کسی است که بر آن تواناتر و به امر خدا داناتر باشد«. (3).

امام حسین‏علیه السلام نیز فرمود: «امام وپیشوا نیست مگر آنکه بر اساس قرآن حکومت کند، به دین حق گردن نهد، عدالت را برپا دارد و خود را و قف راه خدا کند«. (4).

این معیار و ضابطه‏ها کجا؟ و آنچه در احتجاج‏های مهاجران و انصار آمده است کجا؟!


1) احزاب: 36.

2) حج: 41.

3) نهج البلاغة: خطبه 173.

4) روضة الواعظین: ص206.