جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گفتن «آمین» پس از حمد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

از اختصاصات شیعه است که لازم است پس از قرائت فاتحه، «آمین» گفته نشود، برخلاف مذاهب دیگر که آن را سنت می‏دانند. (1).

شیخ طوسی در «خلاف» گوید: گفتن آمین، نماز را باطل می‏کند، چه آهسته باشد چه بلند، در آخر حمد باشد یا قبل از آن، از سوی امام باشد یا مأموم در هر حال.

ابوحامد اسفراینی گفته است: اگر امام، پیش از مأمومین حمد را بخواند، برای آنان جایز نیست آمین بگویند و اگر گفتند باید حمد را دوباره بخوانند، برخی از شافعیان نیز بر این عقیده‏اند. (2).

دلیل بر اینکه آمین نه جزء نماز است و نه امری مستحب است، روایاتی است که پیشتر آوردیم، و در بحثِ دست روی دست نهادن که کیفیتِ نماز پیامبرصلی الله علیه وآله را بیان می‏کرد، در تمام آن از این لفظ خالی بود. در روایت ابوحمید ساعدی بود: چون به نماز بایستد، دستانش را تا نزدیک شانه‏ها بالا آورد، تکبیر بگوید، پس از استقرار اعضای بدن، فاتحه بخواند، سپس تکبیر گوید، دست‏ها را تا محاذی شانه‏ها بالا آورد، سپس رکوع کند و کف دست‏ها را بر زانو بنهد. (3).

می‏بینی که در این روایت اشاره‏ای به آمین گفتن و چیزی که خارج از قرائت است نیست و لفظ قرائت هم حاکی از آن نیست.

و نیز نقل شده که پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:

»چون به نماز ایستادی، رو به قبله بایست، تکبیر بگو، بعد آنچه از قرآن می‏توانی بخوان.» (4).

در این هم اشاره‏ای به آمین گفتن نیست و آمین داخل در «آنچه از قرآن همراه توست» نیست.

در حدیث عایشه در مورد وصف نماز پیامبرصلی الله علیه وآله بود: رسول خداصلی الله علیه وآله نماز را با تکبیر و قرائت سوره حمد آغاز می‏کرد و هنگام رکوع، سر خود را جلو می‏آورد. (5).

در سایر روایات هم که بیانگر چگونگی نماز پیامبرصلی الله علیه وآله بود، هیچ اشاره‏ای به آمین نبود.

کسی که آمین را جایز می‏داند، استدلال می‏کند که آمین نسبت به دعای قبلی است «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ«.

چند نکته گفتنی است:

اول: دعا یک امر قصدی است، کسی که سوره فاتحه می‏خواند، به قصد تلاوت قرآن می‏خواند نه به قصد دعا. و مردم مأمورند این سوره را بخوانند، چون حدیث است که هیچ نمازی جز با فاتحة الکتاب درست نیست.

دوم: بر فرض که آمین نسبت به دعای قبلی باشد، ولی بسیاری از نمازگزاران به خصوص غیرعرب‏ها هرگز به ذهنشان نمی‏رسد که در آیات سوره فاتحه دعایی است که به آن آمین بگویند.

سوم: بر فرض که آمین نسبت به دعای قبلی باشد، ولی واجب است تفصیل دهیم (مثل سخن ابوحامد اسفرایینی) میان آنجا که اگر امام جماعت، زودتر از مأمومین حمد را بخواند جایز نیست و مثل آنجا که پس از آنکه امام از «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» گذشت، مأمومی وارد نماز شود.

این بر این اساس است که «آمین» را کلام آدمی ندانیم، وگرنه نماز را باطل می‏کند، از پیامبرصلی الله علیه وآله روایت شده که «در این نماز، هیچ سخنی از کلام آدمیان یا از کلام مردم شایسته نیست«. (6).

همه این‏ها بررسی طبق قواعد است. لیکن ائمه اهل بیت‏علیهم السلام یکی از «ثقلین«اند که از کتاب خدا جدا نیستند و آنان گفتن آمین را حرام و مبطل نماز دانسته‏اند.

محمد حلبی گوید: از امام صادق‏علیه السلام پرسیدم: وقتی از خواندن سوره حمد فارغ می‏شوم، آمین بگویم؟ فرمود: نه. (7).


1) انتصار: ص144.

2) الخلاف: ج1، ص333.

3) سنن بیهقی: ج2، ص102،101،73،72؛ سنن ابی‏داود: ج1، ص194، حدیث 736،730.

4) بلوغ المرام: 92، شماره 250/2.

5) همان: 99، شماره 257/8.

6) صحیح مسلم: ج1، ص381، شماره 537.

7) وسائل الشیعه: ج4، باب 17 از ابواب قرائت نماز، حدیث 3.