جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یکی از منابع فقه، دلیل عقل است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

با توجه به آنچه گفته شد ما معتقدیم که یکی از منابع اصلی دین اسلام، دلیل عقل است، و منظور از دلیل عقل در اینجا این است که عقل بطور قطع و یقین چیزی را درک کند و درباره آن داوری نماید، مثلا اگر (فرضا) هیچ دلیلی در کتاب و سنت‏ برای حرام بودن ظلم و خیانت و دروغ و قتل نفس و سرقت اموال و تجاوز به حقوق مردم نداشتیم، ما به وسیله دلیل عقل این امور را تحریم می‏کردیم، و یقین داشتیم خداوند عالم و حکیم، این امور را برای ما حرام شمرده، و هرگز راضی به انجام آنها نیست، و این یک حجت الهی بر ما بود.

آیات قرآن پر است از تعبیراتی که همه بیانگر اهمیت عقل و دلایل عقلی است.

برای پوییدن راه توحید، قرآن ارباب عقل و خرد را دعوت به مطالعه آیات الهی در زمین و آسمان می‏کند: «ان فی خلق السموات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الالباب‏«. (1).

از سوی دیگر، هدف از بیان آیات الهی را افزایش فهم و عقل انسانها می‏شمرد: «انظر کیف نصرف الآیات لعلهم یفقهون، بنگر چگونه آیات را با تعبیرات گوناگون بیان می‏کنیم تا بفهمند«. (2).

و از سوی سوم، همه انسانها را دعوت به تمیز نیکیها از بدیها و به کار انداختن نیروی تفکر در این راه می‏کند، و می‏گوید: «قل هل یستوی الاعمی و البصیر افلا تتفکرون، بگو: آیا نابینا و بینا (نادان و دانا) یکسانند، آیا فکر نمی‏کنید!» (3).

و بالاخره بدترین جنبندگان عالم را کسانی می‏شمرد که چشم و گوش و زبان خود را به کار نمی‏اندازند و از نیروی عقل و خرد استفاده نمی‏کنند: «ان شر الدواب عند الله الصم البکم الذین لا یعقلون، بدترین جنبندگان نزد خدا افراد کر و لالی هستند که اندیشه نمی‏کنند» (4)… و آیات فراوان دیگر.

با این حال چگونه می‏توان نیروی عقل و خرد و تفکر را در اصول و فروع اسلام نادیده گرفت.


1) سوره آل عمران، آیه 190.

2) سوره انعام، آیه 65.

3) سوره انعام، آیه 50.

4) سوره انفال، آیه 22.