جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

واژه شیعه در قرآن و حدیث

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در قرآن کریم، شیعه به معنای پیرو پیامبران و شخصیت‏های بزرگ به کار رفته است. خداوند (در داستان موسی‏علیه السلام) می‏فرماید: آنکه از پیروان او بود، او را بر ضدّ آنکه از دشمنانش بود به فریادرسی خواست: «فَاسْتَغاثَهُ الَّذِی مِنْ شِیعَتِهِ عَلَی الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ«. (1).

نیز می‏فرماید: و از جمله پیروان او ابراهیم است که با قلبی سلیم به پیشگاه پروردگارش آمد «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ…» (2).

به معنای پراکندگی و تفرقه و اختلاف هم به کار رفته است: «مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً» (3).

هرگاه در معنای تبعیت به کار رود به بُعد مثبت و ایجابی معنی اشاره می‏کند، (4) امّا وقتی در معنای تفرقه و پراکندگی به کار می‏رود به معنای منفی اشاره دارد (5).

امّا در حدیث، بی شک از آنجا که پیامبرصلی الله علیه وآله عرب اصیل است، این واژه را در معنای حقیقی آن (پیرو) به کار می‏برد. وقتی آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» (6) نازل شد، حضرت در حال حیات خویش پیروان علی‏علیه السلام را شیعه توصیف کرد. به نقل محدثان و مفسّران، در روایات متعددی آمده است که رسول‏خداصلی الله علیه وآله گروهی را که نسبت به علی‏علیه السلام موالات و پیروی داشتند، خیر البریّه (بهترین انسان‏ها) نامید.

برخی از این احادیث چنین است:

1. ابن مردویه از عایشه چنین نقل می‏کند: گفتم یا رسول اللَّه، چه کسانی نزد خدا گرامی‏ترین افرادند؟ فرمود: ای عایشه، مگر آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» را نمی‏خوانی؟ (7).

2. ابن عساکر از جابر بن عبداللَّه نقل می‏کند: نزد پیامبرصلی الله علیه وآله بودیم که علی‏علیه السلام آمد. پیامبر فرمود: سوگند به آنکه جانم در دست اوست، این و پیروانش در قیامت، رستگارند. و آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» نازل شد. از آن پس هرگاه علی‏علیه السلام می‏آمد، اصحاب پیامبرصلی الله علیه وآله می‏گفتند: «خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» (بهترین انسان‏ها) آمد. (8).

3. ابن عدی و ابن عساکر از ابو سعید روایت کرده‏اند که: «علی‏علیه السلام خیر البریه است«. (9).

4. ابن عدی از ابن عباس نقل می‏کند:

چون آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» نازل شد، پیامبر خداصلی الله علیه وآله به علی‏علیه السلام فرمود: «خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» (بهترین انسان) تو و پیروان تو در روز قیامت هستید، هم از خدا راضی هستید، هم او از شما راضی است. (10).

5. ابن مردویه از علی‏علیه السلام نقل می‏کند که: پیامبر خداصلی الله علیه وآله به من فرمود: آیا این سخن خدا را نشنیده‏ای که «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ«؟ آنان، تو و پیروان تو هستید، وعدگاه من و شما کنار حوض است، آنگاه که امّت‏ها برای حسابرسی می‏آیند، شما خوانده می‏شوید. (9).

این‏ها بخشی از روایاتی است که از پیامبرصلی الله علیه وآله نقل شده و لفظ شیعه بر پیروان علی‏علیه السلام اطلاق شده است. خواستاران تفصیل بیشتر به این منابع رجوع کنند:

1 – تفسیر طبری، جزء آخر (تفسیر سوره بیّنه(.

2 – الدرّ المنثور، ج6 ص 589 (تفسیر سوره بیّنه(.

این متون فراوان که بی نیاز از بررسی سندی است، نشان می‏دهد که علی‏علیه السلام در میان اصحاب پیامبرصلی الله علیه وآله، متمایز به این بود که شیعه و پیروانی دارد، با اوصاف و ویژگی‏هایی که در زمان پیامبر و پس از آن با این نشانه‏ها شناخته می‏شوند.


1) قصص: 15.

2) صافات: 84 – 83.

3) روم: 32.

4) مانند «فَوَجَدَ فِیها رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شِیعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ» (قصص: 15(.

5) مثل «أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً…» (انعام: 65(.

6) بینة: 7.

7) الدرّ المنثور: ج6، ص589 «تفسیر آیه 7 سوره بینّه«.

8) همان: ج6، ص589.

9) همان.

10) الدر المنثور: ج6، ص589.