1. احادیث اسلامی و سیره مسلمانان نشان میدهد که چنین درخواستی هم جایز است و هم در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله وجود داشته است. از انس نقل شده است که: از پیامبرصلی الله علیه وآله درخواست کردم در روز قیامت مرا شفاعت کند. فرمود: شفاعت میکنم. گفتم: یا رسولاللَّه، تو را در کجا بجویم؟ فرمود: اولین جایگاهی که مرا میجویی، بر صراط است. (1).
او از پیامبر اعظمصلی الله علیه وآله درخواست شفاعت میکند، بیآنکه بر ذهن او بگذرد که این درخواست، با اصول اعتقادی او ناسازگار است.
2. سواد بن قارب، یکی از اصحاب پیامبرصلی الله علیه وآله به آن حضرت میگوید:
شفیع من باش، روزی که شفاعت کسی هیچ سودی برای سواد بن قارب نخواهد داشت (2).
3. سیرهنگاران و مورّخان نقل کردهاند: مردی از قبیله حمیر میدانست که پیامبر بزرگوار اسلامصلی الله علیه وآله در سرزمین مکه به دنیا خواهد آمد و چون میترسید که عمر، مجال دیدارش را ندهد، نامهای نوشت و آن را به یکی از بستگانش سپرد، تا وقتی پیامبر مبعوث میشود به او بدهد. در آن نامه از جمله چنین آمده بود:
»اگر تو را درک نکردم، پس روز قیامت شفاعتم کن و فراموشم منمای«، چون نامه به دست پیامبرصلی الله علیه وآله رسید، فرمود: «آفرین به برادر صالحم تُبّع«. (3).
اینکه پیامبرصلی الله علیه وآله، آن خواستار شفاعت را برادر صالح نامید، روشنترین دلیل بر آن است که درخواست شفاعت با اصول اعتقادی تعارضی ندارد.
4. شیخ مفید از ابن عباس روایت میکند که چون امیرمؤمنانعلیه السلام پیامبر خدا را غسل داد و کفن کرد، صورتش را باز کرد و گفت: «پدر و مادرم فدایت، پاکیزه زیستی و پاکیزه مردی… ما را نزد پروردگارت یاد کن.» (4).
سیدرضی در نهجالبلاغه روایت کردهاست که علیعلیه السلام هنگام غسل پیامبرخداصلی الله علیه وآله، گفت: «پدر و مادرم فدایت، ما را نزد پروردگارت یاد کن و ما را به خاطر داشته باش«. (5).
5. روایت است که چون پیامبرصلی الله علیه وآله رحلت نمود، ابوبکر آمد و چهره پیامبرصلی الله علیه وآله را گشود، خود را به روی وی افکند و بوسید و گفت: «پدر و مادرم فدایت، پاک زیستی و پاک مردی، ای محمد! ما را نزد پروردگارت یاد کن و به یاد ما باش.» (6).
این شفاعت خواهی از پیامبر است، در همین دنیا پس از رحلت او. عرب، تعبیر «ما را نزد پروردگارت یاد کن» را در شفاعت طلبی به کار میبرد. در داستان حضرت یوسف هم آمده است که از هم بند زندانی که ساقی پادشاه بود، چنین خواست و گفت:
»اذْکُرْنِی عِنْدَ رَبِّکَ» (7) «مرا نزد صاحبت یاد کن.«
6. در پایان، نوشته دکتر عبدالملک سعدی را میآوریم که در کتاب خود به نام «البدعة فی مفهومها الاسلامی الدقیق» میگوید: شفاعت طلبی از پیامبر خداصلی الله علیه وآله به صورت کلّی و بدون قید، پس از اذان یا هنگام دیگر، در سنّت آمده است. بعضی از اصحاب نیز از آن حضرت چنین درخواست کردند و آن حضرت نهی نکرد. احادیث در این زمینه و مناسبتهای متعدد، بسیار است که برخی را میآوریم:
مصعب اسلمی گوید: یکی از غلامان ما نزد پیامبرصلی الله علیه وآله رفت و گفت: درخواستی دارم حضرت فرمود: چیست؟ گفت: میخواهم مرا از کسانی قرار دهی که روز قیامت شفاعتشان میکنی. فرمود: این را چه کسی به تو یاد داده است؟ گفت: کسی به من نگفته، خودم چنین خواستهام. فرمود: تو از کسانی هستی که روز قیامت شفاعتشان میکنم (به نقل هیثمی در مجمع الزوائد و روایت طبرانی(.
هیثمی در این موضوع، احادیث بسیاری نقل کرده است. (8).
این در دوران حیات پیامبرصلی الله علیه وآله بود. امّا پس از رحلت آن حضرت، آیا میتوان از آن حضرت، به خصوص در برابر قبر مطهرش و هنگام سلام دادن بر او شفاعت طلبید؟ از آنجا که بدون تردید ثابت است که مردگان در عالم برزخ میشنوند و سخن میگویند و دعا میکنند، به ویژه حضرت رسولصلی الله علیه وآله وقتی به او سلام میدهند، روح مطهرش جواب میدهد، پس فرقی در شفاعت طلبی میان زمان حیات و پس از مرگ و در حیات برزخی نیست و هر که ادعای ممنوعیت دارد باید دلیل بیاورد. (9).
1) صحیح ترمذی: ج4، ص621، کتاب صفة القیامه، باب 9.
2) فکن لی شفیعاً یوم لا ذو شفاعةٍبِمُغنٍ فتیلاً عن سواد بن قاربالاصابه: ج2، ص95، الروض الأنف: ج1، ص139، بلوغ الارب: ج3، ص299، عیون الأثر: ج1، ص72.
3) مناقب ابن شهر آشوب: ج1، ص12، سیره حلبیّه: ج2، ص88.
4) المجالس، شیخ مفید، مجلس دوازدهم، ص103.
5) نهج البلاغه، خطبه 235.
6) سیره حلبیه: ج3، ص474 چاپ بیروت.
7) یوسف: 42.
8) مجمع الزوائد: ج10، ص369، صحیح مسلم: ج1، ص289.
9) البدعة فی مفهومها الاسلامی: ص106 – 105.