جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وجود مصحف علی‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ابن‏ندیم (متوفای 385 ق) در کتاب «فهرست» خود از علی‏علیه السلام روایت کرده که چون آن حضرت هنگام وفات پیامبرصلی الله علیه وآله، رفتارهای شومی از مردم دید، سوگند یاد کرد که ردا از دوش خود بر زمین ننهد تا آن که قرآن را گرد آورد. سه روز در خانه نشست و قرآن را جمع کرد. (1).

یعقوبی (متوفای 290 ق) در تاریخ خود می‏نویسد: بعضی روایت کرده‏اند که پس از رحلت پیامبر خداصلی الله علیه وآله، علی بن ابی‏طالب‏علیه السلام قرآن را جمع کرد و آن را بر روی شتری گذاشت و آورد و گفت: این قرآن است که آن را جمع کردم، وی قرآن را به هفت جزء تقسیم کرده بود، سپس هر جزء و سوره‏های آن را ذکر کرده است.

توضیح:

از دقت در آن چه یعقوبی ذکر کرده بر می‏آید که قرآن علی‏علیه السلام در سوره‏ها و آیات با قرآن موجود تفاوتی نداشته، بلکه در ترتیب سوره‏ها اختلاف داشته و این ثابت می‏کند که ترتیب سوره‏ها با اجتهاد صحابه و گردآورندگان بوده است، برخلاف وضع و ترتیب آیه‏ها که به اشاره پیامبرصلی الله علیه وآله بوده است. آن چه را ابن‏ندیم گفته، ثابت می‏کند که در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله، قرآن نوشته شده بود، هر سوره‏ای جداگانه و فاقد ترتیبی بود که امام علی‏علیه السلام آنها را در هفت جزء ترتیب داد و هر جزء مشتمل بر سوره‏هایی بود. محقّق زنجانی در ضمن جدول‏هایی ترتیب سوره‏های مصحف علی‏علیه السلام را نقل کرده که نشان می‏دهد آن مصحف هفت جزء داشته و هر جزئی چندین سوره.

جزء اول که بقره نامیده می‏شد چند سوره داشت، جزء دوم که جزء آل‏عمران نامیده می‏شد نیز چند سوره داشت، جزء سوم جزء نساء بود با چندین سوره، جزء چهارم جزء مائده بود و چند سوره، جزء پنجم انعام بود و چندین سوره، جزء ششم اعراف بود و چندین سوره و جزء هفتم جزء انفال بود و سوره‏های دیگر. از این بر می‏آید که ترتیب سوره‏ها نه براساس ترتیبِ سوره‏های بلند تا کوتاه بود، نه براساس ترتیب نزول.


1) فهرست، ابن‏ندیم، به نقل تاریخ القرآن زنجانی: ص 76.