جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مصحف فاطمه‏

زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق روایات فراوان، نزد حضرت فاطمه‏علیها السلام مصحفی بوده است، ولی مصحف اسم مخصوص قرآن نیست تا آن که دختر پیامبرصلی الله علیه وآله قرآن مخصوصی داشته باشد، بلکه نوشته‏ای بود که در آن بعضی از اخبار و حوادث آینده نوشته شده بود.

مُصحف در لغت یعنی، چیزی که، نوشته‏ای در آن قرار گیرد، به مصحف، مصحف گویند، چون در بر گیرنده نوشته‏هایی میان دو جلد است. این واژه در عصر نزول قرآن، اسم خاص قرآن نبود، پس از وفات پیامبر خداصلی الله علیه وآله قرآن به این نام مشهور شد. به نقل سیوطی، چون قرآن را گرد آورده و روی ورق نوشتند، ابوبکر گفت: نامی برای آن برگزینید. یکی گفت: سِفْر، دیگری گفت: مصحف، چون حبشیان آن را مصحف می‏نامند. گوید: ابوبکر نخستین کسی بود که کتاب خدا را گرد آورد و آن را مصحف نامید. (1).

اما این که واقعیت آن کتاب و مصحف فاطمه‏علیها السلام چه بود، روایات فراوانی که از ائمه اهل بیت‏علیهم السلام نقل شده است آن را روشن می‏سازد. بخش عظیمی از آنها در کتاب «کتابُ علیٍّ ومصحفُ فاطمه» از شیخ مصطفی قصیر العاملی آمده است. برخی از آنها را می‏آوریم:

1. ابوعبیده از امام صادق‏علیه السلام روایت می‏کند که فرمود: «…حضرت فاطمه‏علیها السلام پس از رسول خداصلی الله علیه وآله هفتاد و پنج روز زنده بود و نسبت به فقدان پدرش بسیار اندوهگین بود. جبرئیل نزد او می‏آمد و در سوگ پدر بزرگوارش او را تسلیت می‏داد و از پدرش و جایگاه و از آن چه پس از فاطمه‏علیها السلام در مورد ذریه او پیش خواهد آمد به او خبر می‏داد و علی‏علیه السلام آنها را می‏نوشت، این مصحف فاطمه است.» (2).

2. ابوحمزه از امام صادق‏علیه السلام نقل می‏کند که فرمود: «در مصحف فاطمه‏علیها السلام چیزی از کتاب خدا نیست، بلکه آن در بردارنده مطالبی است که پس از فوت پدر بزرگوارش بر آن حضرت القاء شده است.» (3).

3. شگفت است که دروغ‏های تبلیغاتی کلمه «مصحف فاطمه» را عَلَم کرده و به شیعه تهمت می‏زند که اینان قرآنی دارند به نام مصحف فاطمه. بسیاری از تفرقه‏افکنان کوشیده‏اند این تفکر غلط را میان مسلمانان پخش کنند، ولی تلاش آنان بی‏ثمر بوده است. حق، دولت ابدی دارد، اما باطل چند صباحی جولان می‏دهد.

شاید خواننده گرامی پیش خود سئوال کند که چگونه فرشتگان بر فاطمه‏علیها السلام نازل می‏شدند و با او سخن می‏گفتند؟ لیکن باید دانست که فاطمه زهراعلیها السلام، کمتر از حضرت مریم نیست، یا کمتر از زن حضرت ابراهیم نیست. قرآن می‏فرماید: فرشتگان به مریم گفتند: «ای مریم! خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و بر زنان جهان برگزیده است.» (4).

و آیات دیگری که در سوره آل عمران و مریم است.

زن حضرت ابراهیم نیز صدای فرشته را می‏شنید، به فرموده قرآن:

»فرستادگان ما به ابراهیم بشارت بردند…همسر او ایستاده بود، خندید، به او بشارت‏دادیم اسحاق و پس از او یعقوب را. گفت: وای بر من، من فرزند خواهم آورد، در حالی که پیرم و این هم همسرم است که پیرمرد است. این چیز شگفتی است. گفتند: آیا از امر الهی تعجب می‏کنی؟ رحمت و برکات خدا بر شما خاندان باد، که او ستوده و باشکوه است.» (5).

وقتی حضرت مریم و همسر ابراهیم خلیل، محدَّث‏اند (فرشتگان با آنان حرف می‏زنند(، فاطمه که سرور زنان جهان است، سزاوارتر است که فرشتگان با او هم سخن شوند.


1) الإتقان فی علوم القرآن: ج 1، ص 185.

2) کافی: ج 1، ص 241.

3) بصائر الدرجات: ص 195 (چاپ کتابخانه مرعشی(.

4) وَإِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ…» (آل عمران: 42(.

5) وَلَقَدْ جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهِیمَ بِالْبُشْری…» (هود: 73 – 69(.