جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تأثیر همنشینی در جان‏ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بدون شک همنشینی تأثیر می‏گذارد، چه همنشین خوب، چه همنشین بد. از این رو می‏بینیم که گنهکار در قیامت آرزو می‏کند که کاش فلانی را دوست خود نگرفته بود. (1) قرآن در باره همنشینی و رفاقت می‏فرماید: «در روز قیامت، دوستانِ دنیایی همه دشمن یکدیگر می‏شوند، مگر متقین.» (2).

پس همان طور که همنشینی با بدان تأثیر منفی بر شخصیت انسان می‏گذارد، همنشینی با نیکان نیز در دل‏ها و جان‏های مستعد و قابل، اثر دارد و گاهی او را به مراتب بالا می‏رساند، این حقیقتی ملموس برای هر انسان در زندگی عملی است.

بدون شک همنشینی با نیکان اثر سازنده دارد، اما اندازه تأثیر آن به اختلافِ این سه عنصر، متفاوت است: سنّ، استعداد، مدت همنشینی.

اما نخست، بی‏شک وقتی انسان در چهارچوب تربیت قرار می‏گیرد، اگر نوجوان یا در ابتدای جوانی باشد، دل و جانش همچون زمینی خالی است که هر بذری در آن افشانده شود آن را می‏رویاند. همنشینی گاهی شخصیت کاملی به وجود می‏آورد که نمونه فضیلت و برتری است، به خلاف آنجا که سنّی از انسان گذشته و شخصیت روحی و فکری او شکل گرفته باشد که نفوذ و تأثیرگذاری بر چنین کسانی و بر افکار و روحیاتشان بسیار دشوار است و همنشینی تأثیری کمتر از گروه اول دارد.

اما دوم یعنی اختلاف در استعداد نیاز به توضیح ندارد. مردم همچنان که در آموختن دانش متفاوتند، در پذیرش هدایت الهی هم برابر نیستند. از این رو دست‏پروردگان مکتب پیامبرصلی الله علیه وآله در ایمان، ایثار، اخلاق و رفتار یکسان نیستند.

اما سوم یعنی مقدار همنشینی نیز در اصحاب آن حضرت متفاوت بوده است، برخی از آغاز بعثت تا لحظه رحلت آن حضرت، همراهش بوده‏اند، بعضی پس از بعثت و قبل از هجرت مسلمان شدند و بسیاری از آنان پس از هجرت اسلام آوردند و چه بسا یک سال یا یک ماه یا روزها و ساعت‏هایی چند توفیق مصاحبت با او را داشته‏اند. آیا درست است که بگوییم همنشینی اندک زمان، همه آنچه را در دل و جان آنان بوده ریشه‏کن ساخته و اخلاق و افکار ناپسند را از آنان زدوده است و از آنان شخصیت‏هایی ممتاز و عالی ساخته، به حدی که فراتر از هر گونه نقد و انتقاد باشند؟

سه عامل یاد شده نشان می‏دهد که تأثیر همنشینی با پیامبرصلی الله علیه وآله به نحوی نبوده که همه را از نظر ایمان و فضیلت و تقوا و ایثار و پارسایی و نیکی در یک حدّ قرار دهد، تا این گونه تفاوت ها در میانشان بوده، بعید است که همه را بتوان یکسان و در یک سطح دید و در صفای روحی و وارستگی از جلوه‏های دنیا مثل هم دانست. همنشینی صحابه با آن حضرت، هرگز بیشتر و شدیدتر از همنشینی همسر نوح و همسر لوط با آن دو مرد بزرگوار نبوده است. زنان این دو، شب‏ها و روزها با آن دو بوده‏اند، لیکن متأسفانه هیچ فایده‏ای نداشته است. قرآن کریم زن نوح و زن لوط را به عنوان نمونه کافران یاد می‏کند که در کنار دو بنده صالح خدا بودند، اما به آن دو خیانت کردند و این همنشینی نتوانست آنان را از عذاب الهی برهاند و اهل دوزخ شدند. (3).

افتخار همنشینی با پیامبرصلی الله علیه وآله، امتیاز بیشتر و اثرگذارتر از افتخار همسری پیامبر نیست. خداوند در باره همسران پیامبرصلی الله علیه وآله فرموده است: «ای همسران پیامبر! هر کدام از شما کار زشت آشکاری انجام دهد، دو برابر عذاب خواهد شد.» (4).

در جای دیگر قرآن همسران پیامبر را ملامت می‏کند که چرا راز آن حضرت را فاش ساختند. (5) در این عتاب‏ها به زمینه‏های تلاش بر ضدّ پیامبر در میان برخی از همسران آن حضرت اشاره شده است و خداوند خبر می‏دهد که چون خدا و جبرئیل و مؤمنان صالح و فرشتگان، پشتیبان پیامبرند، آنان به خواسته‏های خود نمی‏رسند.

همه این آیات نشان می‏دهد که صِرف همنشینی علّت تامّه تغییر همنشین به یک انسان عادل صالح خداترس نیست و مانع پرهیز از گناه کوچک یا بزرگ نمی‏شود. بلکه اگر کسی شایستگی هدایت و تصمیم بهره‏گیری داشته باشد، این همنشینی و مصاحبت می‏تواند زمینه‏ساز آن باشد، پس همنشینی‏ها تأثیرهای متفاوتی دارد و همه به یک شکل نیست.


1) یا وَیْلَتی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلاً» (فرقان: 28(.

2) اْلأَخِلاَّءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِینَ» (زخرف: 67(.

3) ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ…» (تحریم: 10(.

4) یا نِساءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَیْنِ…» (احزاب: 30(.

5) وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِیُّ إِلی بَعْضِ أَزْواجِهِ حَدِیثاً…» (تحریم: 5 – 3(.