خداوند میفرماید:
»وَما کانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَغُلَّ وَمَنْ یَغْلُلْ یَأْتِ بِما غَلَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ ثُمَّ تُوَفَّی کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَهُمْ لا یُظْلَمُونَ«؛ (1).
»برای پیامبر هرگز روا نیست که خیانت کند، و هر کس خیانت کند، خیانتش را در روز قیامت به همراه میآورد، سپس هر کس پاداش آنچه را کرده کامل دریافت میکند و به آنان ستم نمیشود«.
ابن کثیر گوید: آیه در باره یک قطیفه سرخی نازل شد که در روز بدر گم شد. بعضی از مردم گفتند: شاید پیامبر خداصلی الله علیه وآله آن را برداشته است! در این باره زیاد حرف زدند. این آیه «وَما کانَ لِنَبِیٍّ…» نازل شد و دامن آن حضرت را از هر گونه خیانت در ادای امانت و تقسیم غنیمت پاک دانست، سپس تأکید دارد که برخی از اصحابش خیانت کردهاند. (2).
آیه، از میزان خوشگمانی و اعتقاد آنان به رسول خداصلی الله علیه وآله خبر میدهد، تا حدّی که آن حضرت را به خیانت در امانت و تقسیم اموال متهم نمودند، سپس بیان میکند که بعضی اصحاب خیانت کردند، آنان که نسبت به جایگاه پیامبرصلی الله علیه وآله نادان بودند، یا آنان که در اموال مسلمانان خیانت کردند، نمیتوانند عادل باشند. این، حال بدریّون است، نه بادیهنشینان یا طُلقاء و فرزندانشان و نه منافقین. تا چه رسد به آنان که پس از ایشان بودند. کسی که این آیات و آنچه را پیرامون آنها وارد شده و احادیث و سخنان را بخواند، سپس باز هم بدون تحقیق بر عدالت همه صحابه اصرار ورزد، هم به خود ظلم کرده است، هم به امتِ خود.
1) آل عمران: 161.
2) تفسیر ابن کثیر: ج1، ص421؛ تفسیر طبری: ج4، ص155 و منابع دیگر.