جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا خواب صحابی، از منابع تشریع است؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در بخش دوم گذشت که توحید در قانونگذاری از مراتب توحید است و تشریعی جز تشریع خدا نیست و پیامبر اعظم‏صلی الله علیه وآله نیز بیانگر تشریع خداست. بنابراین، سخن و روش و نظر صحابی تا وقتی مستند به سخن و عمل و تقریر پیامبرصلی الله علیه وآله نباشد از مصادر تشریع نیست و بدتر از این، آن است که خواب صحابی منبع تشریع باشد. متأسفانه در صحاح و سنن اهل سنت روایاتی است که حکایت از آن می‏کند که خواب صحابی از منابع تشریع است، به عنوان مثال چند نمونه را می‏آوریم.

پیامبر خداصلی الله علیه وآله در اندیشه بود که مردم را چگونه برای نماز جمع کند؟ گفتند: هنگام نماز، پرچمی نصب کن تا با دیدن آن مردم به یکدیگر خبر دهند، پیامبرصلی الله علیه وآله این را نپسندید. بعضی شیپور را پیشنهاد کردند، زیاد گفت: شیپور یهود، حضرت نپسندید و فرمود: این از کار یهودیان است، ناقوس را یادآوری کردند، فرمود: آن مربوط به مسیحیان است.

عبداللَّه بن زید بن عبدربه برگشت، در حالی که در فکر چیزی بود که ذهن پیامبرصلی الله علیه وآله را مشغول ساخته بود، در خواب، اذان را به او نشان دادند. صبح نزد پیامبر آمد و خبر داد و گفت:

ای پیامبر خدا، من بین خواب و بیداری بودم که کسی نزد من آمد و اذان را به من یاد داد. عمر بن خطاب هم پیشتر چنان خوابی دیده بود، ولی بیست روز آن را نهان داشته بود. سپس به پیامبرصلی الله علیه وآله خبر داد، پیامبرصلی الله علیه وآله پرسید: چرا به من خبر ندادی؟ گفت: عبداللَّه بن زید زودتر گفت، من خجالت کشیدم. رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: ای بلال، برخیز و ببین عبداللَّه بن زید هر چه می‏گوید اجرا کن. بلال هم اذان گفت. ابوبشر گوید: ابوعمیر مرا خبر داد که انصار می‏پندارند اگر عبداللَّه بن زید آن روز مریض نبود، پیامبر خداصلی الله علیه وآله او را مؤذّن قرار می‏داد. (1).

این روایت و نظایر آن با مقام نبوت سازگار نیست، زیرا خداوند، پیامبرش را برانگیخته است تا در اوقات مختلفی با مؤمنان نماز برپا بدارد، طبع حال اقتضا دارد که چگونگی تحقق این آرمان را هم به او بیاموزد، معنی ندارد که پیامبرصلی الله علیه وآله، روزهای طولانی سرگردان بماند و نداند مسؤولیتی را که بر دوش او نهاده شده چگونه انجام دهد!

نماز و روزه از امور عبادی است نه از امور طبیعی و عادی تا پیامبرصلی الله علیه وآله با اصحاب خود درباره آنها مشورت کند. آیا این مایه وهن در امر دین نیست که خواب‏های اشخاص عادی، منبع برای یک موضوع عبادی بسیار مهم مثل اذان و اقامه باشد؟ این نکته ما را وامی‏دارد که بگوییم منبع بودن خواب برای دین، امری دروغ و ساختگی است و دروغگویان وابسته به خاندان عبداللَّه بن زید این دروغ را پخش کرده‏اند تا به منزلت و مقامی برسند.


1) سنن ابی‏داود: ج1، ص135 – 134؛ شماره 499 – 498؛ سنن ابن ماجه: ج1، ص233 – 232؛ باب آغاز اذان، شماره 706 و 707؛ سنن ترمذی: ج1، ص358؛ باب آغاز اذان، شماره 189.