جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونگی تشریع اذان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شیعه امامیه طبق روایات فراوان ائمه اهل بیت‏علیهم السلام، اتفاق دارند که اذان و اقامه از متن دین و شعائر آن است و خدای متعال آن را بر دل پیامبر اعظم‏صلی الله علیه وآله نازل فرموده است. خدایی که نماز را واجب ساخته، اذان را هم واجب کرده و هر دو از سوی یک مبدأ است و در تشریع اذان هیچ انسانی نه در بیداری و نه در خواب مشارکت نداشته است. در همه فصول آن از «اللَّه اکبر» تا «لا اله الا اللَّه«، نشانه خدا و شیرینی و اخلاص و والایی معنی و فخامت محتوا دیده می‏شود و انسان را به سوی مفاهیم برتر از آنچه در اندیشه بشری است سوق می‏دهد. اگر دست تشریع بشری بخواهد بخشی به آن بیفزاید یا جمله‏ای را با جمله دیگر ترکیب کند، همچون ریگ در میان درّ و گوهر شناخته می‏شود.

بخش نخست اذان، گواهی بر بزرگ‏تر بودن و والاتر و عظیم‏تر بودن خدا از هر چیز است و اینکه همه موجودات جز خدا هر چه هم بزرگ باشند، در برابر او کوچک و نسبت به اراده او تسلیم‏اند.

بخش دوم شهادت بر این است که خدای سبحان تنها معبود در صفحه هستی است و جز او سراب و هیچ است.

بخش سوم شهادت به رسالت محمدصلی الله علیه وآله است که خدا او را برای رساندن پیام الهی و انجام دعوتش فرستاده است.

در نهایت این بخش، اعلان شهادت تبدیل می‏شود به دعوت به نمازی که خدا واجب ساخته و با نماز، انسان به جهان غیب متصل می‏شود و در نماز، خشوع او با عظمت آفریدگار درهم می‏آمیزد. سپس دعوت به فلاح و رستگاری و بهترین عمل است که نماز بر آن صادق است. در پایان دعوت به رستگاری و بهترین کار، دوباره به آن حقیقت ابدی بر می‏گردد که در بخش‏های آغازین تصریح شده بود، اللَّه اکبر، اللَّه اکبر، لا اله الا اللَّه، لا اله الا اللَّه.

این حقیقت و سیمای اذان است و همه یکدست و پرداخته دستِ تشریع آسمانی در قالب جملاتی است که از حقایق ابدی حکایت دارد که انسان را از در افتادن در اشتغالات و لذت‏های دنیوی باز می‏دارد. وقتی حقیقت اذان این است، پس در حقیقت طرح اصول اعتقادات است و باید سرچشمه آن وحی الهی باشد. از این‏رو أئمه اهل‏بیت‏علیهم السلام اتفاق دارند که مشرّع اذان خدای سبحان است، جبرئیل آن را فرود آورده و به رسول خداصلی الله علیه وآله آموخته، آن حضرت نیز به بلال یاد داده است و در تشریع آن کسی شرکت نداشته است، این نزد امامان از امور مسلّم است. برخی از روایات را در این مورد می‏آوریم:

1- کلینی با سند صحیح از امام باقرعلیه السلام روایت می‏کند که فرمود: چون رسول خداصلی الله علیه وآله را در شب معراج به آسمان بردند و به بیت المعمور رسید و وقت نماز شد، جبرئیل اذان و اقامه گفت: پیامبر خداصلی الله علیه وآله جلو ایستاد و فرشتگان و پیامبران پشت حضرت محمدصلی الله علیه وآله صف بستند.

2- و نیز با سند صحیح از امام صادق‏علیه السلام روایت کرده که فرمود: چون جبرئیل، اذان را بر رسول خداصلی الله علیه وآله فرود آورد، سر آن حضرت در دامان علی‏علیه السلام بود. جبرئیل اذان و اقامه گفت، چون پیامبر خداصلی الله علیه وآله بیدار شد، علی‏علیه السلام گفت: آیا شنیدی؟ حضرت فرمود: آری. (1) گفت: حفظ کردی؟ فرمود: آری و فرمود که بلال را صدا کنید، علی‏علیه السلام بلال را خواست و پیامبرصلی الله علیه وآله به او آموخت.

3- و نیز از عمر بن اذینه از امام صادق‏علیه السلام نقل می‏کند که حضرت فرمود: آیا از اینان روایت می‏کنی؟ گفتم: فدایت شوم در چه موردی؟ فرمود: در مورد اذانشان. گفتم: اینان می‏گویند اذان را اُبیّ بن کعب در خواب دیده است. فرمود: دروغ می‏گویند. دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب دیده شود. گوید: سدیر صیرفی به آن حضرت عرض کرد: فدایت شوم، پس در این مورد سخنی بفرمایید. حضرت صادق‏علیه السلام فرمود: «خدای متعال چون پیامبرش را به آسمان‏های هفتگانه عروج داد…» تا آخر حدیث. (2).

4- شهید در ذکری از فقیه شیعه در اوایل قرن چهارم یعنی ابن ابی‏عقیل نقل کرده که او از امام صادق‏علیه السلام روایت کرده که آن حضرت لعنت کرد کسانی را که می‏پنداشتند پیامبر خداصلی الله علیه وآله اذان را از عبداللَّه بن زید گرفته است و فرمود: بر پیامبر شماصلی الله علیه وآله وحی نازل می‏شود، آنگاه می‏پندارید که او اذان را از عبداللَّه بن زید فرا گرفته است؟ (3).

در نقل این نکته از ائمه اهل بیت‏علیهم السلام، شیعه تنها نیست. حاکم و دیگران هم همان نقل را از ایشان دارند. اینک چند نمونه هم از طریق اهل سنت:

5- حاکم از سفیان اللیل نقل کرده است که چون قضایای حسن بن علی‏علیهما السلام پیش آمد، در مدینه خدمت او رسیدیم. سخن از اذان به میان آمد. بعضی از ما گفتند: آغاز اذان در پی خوابی بود که عبداللَّه بن زید دید. حسن بن علی‏علیهما السلام فرمود: جایگاه اذان والاتر از این است. جبرئیل در آسمان جملات اذان را دوبار دوبار گفت و آن را به پیامبر خداصلی الله علیه وآله یاد داد و اقامه را یک‏بار یک‏بار گفت و آن را به پیامبر خداصلی الله علیه وآله آموخت. (4).

6- هارون بن سعید از شهید زید بن علی بن حسین‏علیهم السلام از پدرانش از علی‏علیه السلام روایت کرده که به رسول خداصلی الله علیه وآله در شب معراج اذان آموخته شد و نماز بر او واجب گشت. (5).

7- حلبی از ابی‏العلاء نقل کرده که به محمد حنفیه گفتم: ما چنین حدیث می‏کنیم که آغاز اذان از خوابی بود که یکی از انصار دید. محمد حنفیه به شدت ناراحت شد و گفت: درباره چیزی که اصل در شرایع اسلام و نشانه‏های دینتان است چنین می‏پندارید که در اثر خوابی بود که مردی از انصار دید. خوابی که احتمال صدق و کذب دارد و چه بسا از خواب‏های آشفته باشد. گوید: گفتم: این سخن میان مردم مشهور است. گفت: به خدا که این باطل است. (6).

8- از مسند رافع بن خدیج نقل شده است: چون پیامبر خداصلی الله علیه وآله را به معراج بردند، اذان به او وحی شد. نازل شد و جبرئیل به آن حضرت آموخت. (طبرانی هم در اوسط از ابن‏عمر نقل کرده است) (7).

9- از روایت عبد الرزاق از ابن جریح بر می‏آید که عطا گفته است: اذان با وحی از سوی خداوند بوده است. (8).

10- حلبی گوید: احادیثی وارد شده که اذان در مکه و پیش از هجرت تشریع شد. از جمله حدیثی است که طبرانی از ابن عمر نقل کرده… و حدیث 8 را نقل کرده است. (9).

این تاریخ و تشریع اذان است که شیعه آن را از سرچشمه‏ای زلال، از مردمی گرفته است که محرم سنت نبوی‏اند و هر کدام، صادقی از صادق دیگر نقل کرده‏اند تا به پیامبرصلی الله علیه وآله برسد. این اعتقاد شیعه است. اما دیگران می‏پندارند که عبداللَّه بن زید در خواب دیده که کسی به او اذان آموخت و خوابش را بر پیامبرصلی الله علیه وآله عرضه کرد، رسول خداصلی الله علیه وآله هم پذیرفت. در این زمینه روایاتی در سنن نقل کرده‏اند که از دو جهت شایسته استدلال نیستند:

یکی از نظر عبارت و اِسناد، دیگر از این جهت که با هم در تعارض‏اند. هر که خواهان اطلاعات بیشتر است به کتاب «الإنصاف» ما رجوع کند. (10).


1) علی‏علیه السلام محدَّث بود و کلام فرشته را می‏شنید. ر.ک: صحیح بخاری و شرح آن به نام ارشاد الساری: ج6، ص99، و موارد دیگر درباره کسانی که پیامبر نبودند ولی کلام فرشته را می‏شنیدند یا از غیب با آنان سخن گفته می‏شد.

2) کافی: ج3، ص302 باب آغاز اذان، حدیث 1 و 2؛ باب النوادر، ص 482، حدیث 1. خواهد آمد که نزدیک به چهارده نفر ادعا کرده‏اند که اذان را در خواب شنیده‏اند.

3) وسائل الشیعه: ج4، ص612، باب اول از ابواب اذان و اقامه، حدیث 3.

4) مستدرک حاکم: ج3، ص171 کتاب معرفة الصحابه.

5) کنز العمال: ج6، ص277، شماره 398.

6) سیره حلبی: ج2، ص297.

7) کنز العمال: ج8، ص329، شماره 23138.

8) المصنّف: ج1، ص456، شماره 1775.

9) سیره حلبی: ج2، ص296، باب آغاز اذان.

10) الإنصاف فی مسائل دام فیها الخلاف: ج1، ص150 – 125.