جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سبع المثانی همان سوره فاتحه است

زمان مطالعه: 4 دقیقه

روایات فراوانی از امام علی‏علیه السلام، ابن مسعود و دیگران از صحابه و بسیاری از تابعین نقل شده که مقصود از «سبع المثانی» در قرآن (حجر، آیه 87) سوره فاتحه است. این از یک‏سو، از سوی دیگر آیات سوره حمد جز با شمردن بسم اللَّه به عنوان آیه‏ای از این سوره، هفت تا نمی‏شود. اینک توضیحی در دو بخش:

روایاتی که سبع المثانی را سوره حمد می‏داند، بدون تصریح به اینکه بسم اللَّه هم جزء این سوره است.

روایاتی که سبع المثانی را سوره حمد می‏داند، و تصریح می‏کند که بسم اللَّه جزء این سوره است.

بخشی از روایات دسته اول را برای نمونه و پرهیز از تفصیل می‏آوریم:

1- طبری از عبد خیر از علی‏علیه السلام نقل می‏کند: سبع المثانی فاتحة الکتاب است. (1).

2- طبری از ابن سیرین نقل می‏کند که از ابن مسعود درباره سبع المثانی پرسیدند، گفت: فاتحة الکتاب است. (2).

3- طبری از حسن در مورد آیه «وَلَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی» (3) نقل می‏کند که گفت: سوره فاتحه است. نیز از سعید بن جبیر از ابن عباس هم نقل کرده که گفته مقصود سوره فاتحه است.

4- طبری از ابوفاخته درباره این آیه نقل می‏کند که گفته مقصود، فاتحة الکتاب است. (4).

5- طبری از ابی‏العالیه درباره این آیه نقل می‏کند که گفته است: فاتحة الکتاب هفت آیه دارد. گوید به ربیع گفتم: می‏گویند: مقصود هفت سوره طولانی است. گفت: وقتی این آیه نازل شد هنوز از آن سوره‏های طولانی چیزی نازل نشده بود.

6- طبری از ابی‏العالیه نقل می‏کند که مقصود سوره فاتحه است و از این جهت به آن مثانی گفته شده چون دو بار خوانده می‏شود، هرگاه قرآن خوانده شود آن هم خوانده می‏شود. به او گفتند: ضحّاک بن مزاحم می‏گوید: مقصود هفت سوره طولانی است. گفت: این سوره سبع المثانی وقتی نازل شد که هیچ کدام از آن سوره‏های طولانی نازل نشده بود.

7- طبری از عبداللَّه بن عبید بن عمیر نقل می‏کند که مقصود از آن سوره فاتحه است.

8- طبری از ابن جریج از ابن ملیکه نقل می‏کند که گفته مقصود از آن فاتحة الکتاب است و سوره فاتحه برای پیامبر شما یاد شده، نه برای پیامبری پیش از او.

9- طبری از ابوهریره از اُبیّ نقل می‏کند که: رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: آیا به تو سوره‏ای بیاموزم که مانند آن نه در تورات، نه در انجیل، نه در زبور و نه در قرآن نازل شده است؟ گفتم: آری. فرمود: امید دارم از این در بیرون نروی تا آنکه آن را فراگیری. پیامبرصلی الله علیه وآله برخاست، من نیز همراه او برخاستم. دست او در دستم بود و با من حرف می‏زد، من کندکند می‏رفتم که مبادا پیش از آنکه آن را به من بیاموزد بیرون رود. چون نزدیک در شدیم گفتم: یا رسول اللَّه، آن سوره که وعده دادی چه شد؟ فرمود: وقتی نماز را آغاز می‏کنی چگونه می‏خوانی؟ آنگاه سوره فاتحه را خواند و فرمود: این همان است، همان سبع المثانی است که خداوند فرموده به من عطا کرده است. (5).

حاکم در مستدرک هم این را نقل کرده است.

10- طبری از ابوهریره از پیامبر خداصلی الله علیه وآله نقل کرده که فرمود: این همان امّ‏الکتاب و فاتحة الکتاب است و سبع المثانی است. (6).

11- طبری از ابوهریره از پیامبرصلی الله علیه وآله درباره فاتحة الکتاب نقل کرده که: همان فاتحة الکتاب، همان سبع المثانی و قرآن عظیم است. (2).

اما آنچه سبع المثانی را به سوره فاتحه تفسیر می‏کند و بسم اللَّه را اولین آیه آن می‏داند:

12- ابن جریر، ابن منذر، طبرانی، ابن مردویه، حاکم و بیهقی در سنن خویش از ابن عباس نقل می‏کند که از او درباره سبع المثانی پرسیدند. گفت: فاتحة الکتاب است، خدا آن را برای امت محمد استثنا کرده، آن را در ام الکتاب بالا برده و برای آنان ذخیره ساخته تا آنکه برای آنان بیرون آورده است و به کسی پیش از آنان عطا نکرده است. پرسیدند: پس آیه هفتم کجاست؟ گفت: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ«. (7).

13- طبری از سعید بن جبیر درباره این آیه نقل کرده که گفت: مقصود سوره فاتحه است. پس آن را با شش آیه خواند. سپس گفت: بسم اللَّه آیه هفتم است. سعید گوید: ابن عباس هم بر من همان گونه خواند که بر تو خوانده است، سپس گفته: آیه هفتم «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» است. (4).

14- طبری از سعید بن جبیر نقل کرده که ابن عباس به من گفت: پس آغاز کرد، سپس فاتحة الکتاب را خواند، سپس گفت: می‏دانی آیه «سبعاً من الثانی» چیست؟

در جمله «آغاز کرد و آنگاه سوره فاتحه را خواند» هیچ گواهی بر این نیست که بسم اللَّه از جوهره این سوره بیرون است، زیرا بسم اللَّه در آغاز عموم سوره‏ها نبوده و با تعبیر «آغاز کرد» به بسم اللَّه اشاره دارد و با تعبیر «سپس فاتحة الکتاب را خواند» اشاره به آیات دیگر این سوره که از سایر سوره‏ها متمایز است.

با این توضیح، حدیث بعدی هم روشن می‏شود:

15- طبری از ابوسعید بن معلّی نقل کرده است که پیامبرصلی الله علیه وآله او را در حالی که نماز می‏خواند صدا کرد. او نمازش را خواند و نزد پیامبرصلی الله علیه وآله رفت. پیامبر پرسید: چرا جوابم ندادی؟ گفت: نماز می‏خواندم. گفت: مگر خدا نفرموده است: ای مؤمنان! هرگاه خدا و رسول شما را به چیزی فرا می‏خوانند که شما را زنده می‏کند اجابت کنید؟ (8) سپس پیامبرخداصلی الله علیه وآله فرمود: به تو بزرگترین سوره را در قرآن می‏آموزم. گویا که آن را بیان کرده است، یا فراموش کرده است، گفتم: یا رسول اللَّه، چه شد آنچه فرمودید؟ فرمود: «الحمد للَّه رب العالمین…» این سبع المثانی و قرآن عظیمی است که به من داده‏اند. (9).

16 – دار قطنی و بیهقی از ابوهریره نقل کرده‏اند: پیامبر خداصلی الله علیه وآله هرگاه در نماز جماعت قرائت می‏کرد، با بسم اللَّه آغاز می‏کرد، ابوهریره گفت: آیه‏ای از قرآن است، اگر خواستید سوره فاتحه بخوانید، بسم اللَّه آیه هفتم است. (10).

17- دار قطنی و بیهقی در سنن با سند صحیح از عبد خیر نقل کرده‏اند: از علی‏علیه السلام درباره سبع المثانی پرسیدند. فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ…» گفتند: این شش آیه است، فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» هم یک آیه است. (11).

18- ابن الأنباری در مصاحف از ام‏سلمه نقل کرده که گفته است: پیامبر خداصلی الله علیه وآله قرائت کرد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ…» تا «وَ لاَ الضَّالِّینَ» و فرمود: این هفت است ای امّ‏سلمه. (12).


1) تفسیر طبری: ج14، ص37.

2) همان.

3) الحجر: 87.

4) تفسیر طبری: ج14، ص38.

5) تفسیر طبری: ج14، ص40.

6) همان: ص41.

7) الدرّ المنثور: ج5، ص94.

8) انفال: 24 «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ…«.

9) تفسیر طبری: ج14، ص41.

10) السنن الکبری: ج2، ص47؛ سنن دارقطنی: ج1، ص305.

11) همان، ص45؛ همان، ص311.

12) الدرّ المنثور: ج1، ص12.