زمان مطالعه: < 1 دقیقه
کسی که در روایات تأمل کند، بیتردید مییابد که مسأله سجده در نماز دو یا سه مرحله داشته است. در مرحله اول، واجب بوده بر زمین سجده کنند و مسلمانان مجاز به سجده بر غیر آن نبودند. در مرحله دوم رخصت سجده بر روییدنیهای زمین آمد. پس از این دو مرحله، مرحله دیگری نبود مگر سجود بر لباس به خاطر عذر یا ضرورت. پس آنچه از روایات در مورد سجده بر پوست و امثال آن بر میآید در صورت ضرورت است، یا اصلاً دلالتی بر سجود بر آن ندارد، بلکه تنها میرساند که روی آن نماز میخواند.
از اینجا به روشنی معلوم میشود آنچه شیعه به آن پایبند است، همان چیزی است که در سنت نبوی بوده و سرانگشتی از آن منحرف نشده است. شاید فقیهان این را بهتر از دیگران بدانند، چون امین رسالت و راهنمای راه شریعتاند و ما به اندکی تأمل فرامیخوانیم، تا حق ثابت شود و از بدعتها پرهیز گردد.