جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اهل سنتی که کاملا با شیعه موافق‏اند

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

جمع بین دو نماز از روی اختیار، هرچند از ضروریات فقه شیعه است، لیکن غیر از شیعه هم کسانی از فقهای اهل سنت با آن موافق‏اند.

ابن رشد گوید: در مورد جمع بین دو نماز در حضر بدون عذر، مالک و بیشتر فقها جایز نمی‏دانند، ولی جمعی از اهل ظاهر، واشهب از اصحاب مالک آن را اجازه داده‏اند. سبب اختلافشان، اختلاف در مفهوم حدیث ابن عباس است. بعضی آن را تأویل کرده‏اند که در مورد سفر است، برخی هم عموم آن را مستند قرار داده‏اند. مسلم افزوده‏ای در حدیث خود دارد و آن این است:

بدون خوف و نه سفر و نه باران، اهل ظاهر هم به همین تمسک جسته‏اند. (1).

نووی گوید: فرع: درباره مذاهب آنان نسبت به جمع، در حال نبودن خوف یا سفر یا باران یا بیماری. مذهب ما (شافعیه) و مذهب ابوحنیفه و مالک و احمد و جمهور این است که جایز است. ابن منذر از گروهی نقل کرده که بدون سبب هم جمع جایز است و گفته است: ابن سیرین آن را جایز شمرده، وقتی که نیاز باشد، یا تبدیل به عادت نشود. (2).

به هر حال، مهم دلیل است نه اقوال. اگر اقوال با دلیل‏ها مطابق بود چه بهتر، وگرنه باید به دلیل رجوع کرد.


1) بدایة المجتهد: ج2، ص374، چاپ همراه تحقیق.

2) المجموع: ج4، ص264.