جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفصیل بین مرتد تائب و غیر تائب

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

این دیدگاه مدعی است که حکم قتل مرتدّ فطری، منوط به عدم توبه است و در صورت توبه، نه تنها توبه‏اش در آخرت پذیرفته می‏شود، بلکه در این دنیا نیز پذیرفته شده و حکم قتل از او برداشته می‏شود.

همان طور که اشاره شد مرتدّ به دو قسم مرتدّ از دین و مرتدّ منکر ضروری تقسیم می‏شود. حال سؤال اینجاست که آیا در هر دو مورد توبه پذیرفته می‏شود؟

برخی از فقهای متقدم و متأخّر قائل به رفع حکم قتل با توبه مرتدّ فطری هستند. اسکافی (متوفای 382 ه.ق) از متقدمان معروفی است که از این دیدگاه جانبداری کرده و معتقد است که ارتداد یک قسم دارد، اگر توبه کرد به او کاری ندارند وگرنه کشته می‏شود.(1).

صاحب جواهر معتقد است که شهید ثانی تمایل به نظریه اسکافی دارد.(2).

دیدگاه پذیرفتن توبه منکر ضروری دین، از موافقان بیشتری نسبت به توبه منکر دین برخوردار است.


1) مسالک الافهام، ج 2، ص 451، به نقل از او.

2) جواهر الکلام، ج 41، ص 608.