جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارزش‏های اخلاقی فرع عقیده

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عقیده که از ماده «عقد» به معنایِ احکام و بستن و ارتباط دو چیز به یکدیگر است، در اصطلاح بر ارتباط و استقرار نظریه‏ای خاص در ذهن انسان اطلاق می‏شود. عقاید و تصدیقات انسان اموری هستند که می‏توانند شخصیت انسان و شاکله او را ترسیم کرده و هیئت باطنی و حقیقت واقعی او را بسازند. عقیده است که انسان را به عمل وامی‏دارد و موقعیت زندگانی او را ترسیم می‏کند. اگر عقیده انسان صحیح و مطابق با واقع باشد روش و راه حیات و زندگی انسان نیز صحیح خواهد بود و در غیر این صورت روش زندگانی او بر باطل بوده و عقیده فاسد، انسان را به خسران خواهد کشید.

به همین جهت است که اسلام اهمیّت فوق‏العاده‏ای را نسبت به عقیده از خود نشان داده است. و به طور کلّی عقیده در منطق اسلام معیار اساسی سنجش اعمال است. لذا خداوند متعال می‏فرماید: «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُهُ«؛(1) «سخنان پاکیزه، به سوی او صعود می‏کند، و عمل صالح را بالا می‏برد.«

علامه طباطبایی‏رحمه الله می‏فرماید: «مقصود از (کلم الطیب) اعتقادات بر حق است که انسان را با اذعان به آن‏ها بالا می‏برد و عملکرد خود را بر اساس آن اعتقادات بنا می‏کند…. اگر اعتقاد و ایمان بر حق باشد عمل آن را تصدیق می‏کند یعنی عمل بر طبق آن صادر می‏شود؛ زیرا عمل، از فروع و آثار علم است و از آن جدا نمی‏شود. و هر مقدار عمل تکرار شود اعتقاد راسخ‏تر و از جلای بیشتری برخوردار می‏شود…«.(2).

امام باقرعلیه السلام فرمود: «لاینفع مع الشک و الجحود عمل«؛(3) «هرگز با وجود شک و انکار، عملی انسان را نفع نمی‏رساند.«

این به معنای آن است که صحت عمل و فایده و موقعیت آن در تکامل انسان، منوط به صحت عقیده عمل کننده است.

امام علی‏علیه السلام می‏فرماید: «لاخیر فی عمل الاّ مع الیقین و الورع«؛(4) «هرگز در عملی که بدون یقین و ورع است خیری نیست.«


1) سوره فاطر، آیه 10.

2) المیزان، ج 17، ص 23.

3) کافی، ج 2، ص 288، ح 3.

4) غرر الحکم و درر الکلم، ص 445، ح 10914.