جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فلسفه حوادث دردناک

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

و نیز به همین دلیل معتقدیم حوادث دردناکی که در این جهان صورت می‏گیرد (از قبیل زلزله‏ها و آفات و بلاها، گاه جنبه مجازات الهی دارد آن گونه که درباره قوم لوط آمده است: «فلما جاء امرنا جعلنا عالیها سافلها و امطرنا علیهم حجارة من سجیل منضود، هنگامی که فرمان ما (دائر بر عذاب) فرا رسید، شهرهای آنها را زیر و رو کردیم و بارانی از سنگهای متراکم بر آنان فرو فرستادیم‏«. (1).

درباره مردم ناسپاس و طغیانگر «سبا» می‏فرماید: «فاعرضوا فارسلنا علیهم سیل العرم، آنها (از اطاعت‏خدا) روی گرداندند و ما سیل ویرانگر را بر آنها فرستادیم‏«.

بخش دیگری از این حوادث، برای بیدار کردن انسانهاست تا به راه حق باز گردند: «ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون، فساد و تباهی در خشکی و دریاها به خاطر کارهایی که مردم انجام داده‏اند آشکار گشت، خدا می‏خواهد نتیجه پاره‏ای از اعمال آنها را به آنها بچشاند شاید باز گردند!» (2) پس این بخش از حوادث دردناک در واقع لطف الهی است.

بخش دیگر، مصائبی است که انسان با دست‏ خویش برای خود فراهم می‏سازد و به تعبیر دیگر نتیجه ندانم کاریهای خود اوست: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم، خداوند آنچه را مردم دارند تغییر نمی‏دهد مگر این که آنها خودشان را تغییر دهند«. (3).

»ما اصابک من حسنة فمن الله و ما اصابک من سیئة فمن نفسک، آنچه از نیکیها و پیروزیها به تو می‏رسد از ناحیه خداست (و به کمک اوست) و آنچه از بدیها و مشکلات دامنگیر تو می‏شود، از سوی خود توست!» (4).


1) سوره هود، آیه 82.

2) سوره روم، آیه 41.

3) سوره رعد، آیه 11.

4) سوره نساء، آیه 79.