ما معتقدیم: زیارت قبر پیامبر اکرم (ص) و امامان اهل بیت- علیهم السلام- و بزرگان از علما و دانشمندان و شهدای راه خدا از مستحبات مؤکد است.
در کتب علمای اهل سنت، روایات بی شماری درباره زیارت قبر پیامبر (ص) نقل شده، همان گونه که در کتب علمای شیعه نیز این معنی آمده است، و هر گاه این روایات جمع آوری شود، کتاب مستقلی را تشکیل میدهد. (1) در تمام طول تاریخ علمای بزرگ اسلام و تمام قشرهای مردم، به این کار اهمیت میدادند، و کتابها پر است از شرح حالات کسانی که به زیارت قبر پیامبر (ص) یا سایر قبور بزرگان میرفتند (2) و در مجموع میتوان گفت این مساله از مسائل مورد اتفاق و اجماع همه مسلمین است.
بدیهی است هیچ کس «زیارت» را با «عبادت» نباید اشتباه کند، عبادت و پرستش مخصوص خداست، و منظور از زیارت احترام و بزرگداشت بزرگان اسلام و طلب شفاعت از آنها در پیشگاه خدا میباشد، حتی در روایات آمده که شخص پیامبر (ص) گاه به زیارت اهل قبور میرفت و در بقیع میآمد و بر آنها سلام و درود میفرستاد. (3).
بنابراین هیچ کس نباید و نمیتواند در مشروعیت این کار از نظر فقه اسلام تردیدی به خود راه بدهد.
1) برای آگاهی از این روایات و همچنین کلمات بزرگان و حالات آنها در زمینه «زیارت» به کتاب الغدیر، جلد 5، صفحه 93 تا 207 مراجعه شود.
2) برای آگاهی از این روایات و همچنین از کلمات بزرگان و حالات آنها در زمینه «زیارت» به مدرک سابق مراجعه شود.
3) این روایات را در صحیح مسلم و ابو داود و نسایی و مسند احمد و صحیح ترمذی و سنن بیهقی میتوان مطالعه کرد.